ده نکته برای راه¬اندازی کسب¬وکارهای کوچک

کسب­وکارهای کوچک خانگی، نقطه­ی آغازی برای ورود به بازار کار برای بسیاری از افراد هستند. خویش­فرمایی و استقلال در مدیریت کسب­وکار، معاف شدن از پرداخت هزینه­های جانبی و مالیات­ها و انعطاف ساعات کاری از جمله مزایایی هستند که افراد را به فکر راه­اندازی یک کسب­وکار شخصی می­اندازند. مشاغل کوچک اگر به درستی جهت­دهی و هدایت شوند، می­توانند با سرعت و شتاب بیشتری خود را توسعه داده و علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد، بسیاری از افراد جویای شغل را به بازار کار فرا بخواند.

از آن­جایی که پیام­رسان سروش­پلاس نیز میزبان هزاران کانال فعال اقتصادی و کسب­وکاری است، در ادامه به ۱۰ نکته کاربردی می­پردازیم که می­تواند برای کارآفرینان و علاقه­مندان به راه­اندازی کسب­وکار شخصی و خانگی راه­گشا باشد.

 

  • مهارت­های عمومی برقراری ارتباط خود را تقویت کنید.

این مهارت­ها شامل هرگونه توانایی می­شود که می­تواند در برقراری ارتباط شما و مشتریان بالقوه موثر باشد. مهارت­هایی نظیر فن­بیان، فن مذاکره، مهارت­های ارتباطی میان فردی و اجتماعی و مهارت‌های شبکه­سازی از جمله مواردی هستند که برای برقراری یک ارتباط دو سویه با مخاطبان­تان به آن  احتیاج دارید.

  • در گسترش کسب­وکارتان عجله نکنید.

اجازه دهید کسب­وکار نوپای شما آرام آرام مراحل رشد خود را طی کند و در زمان مناسب آن اقدام به توسعه و گسترش آن کنید. در ماه­های نخست با آزمون و خطا جلو بروید و بهترین بستر توسعه برای کسب­وکار خود را پیدا کنید. در این زمان می­توانید با شبکه­سازی، تصویر واضح تری از مسیر پیش روی خود بسازید و با کسب تجربه، بهترین راه را انتخاب کنید.

  • برنامه­ریزی مالی داشته باشید.

از آن­جایی که در مشاغل خانگی و کوچک، تنها خودتان هستید که می­بایست باید و نبایدهای کسب­وکارتان را مشخص و مرزهایی را برای خود تعیین کنید، بسیار مهم است که علاوه بر مدیریت فروش و ارتباط با مخاطبان، به امور مالی نیز توجه داشته باشید. درست است که مقیاس فعالیت کسب­وکارهای خانگی کوچک است و شما از پرداخت اجاره و حقوق و مالیات معاف هستید، اما بدون برنامه­ریزی مشخص مالی، خیلی زود اوضاع دخل و خرج­تان به­هم می­ریزد و بدهی بالا می­آورید. میزان دقیق پرداختی­ها و دریافتی­ها را در جایی ثبت کنید تا هیچ هزینه­ای از قلم نیفتد. هم­چنین می­توانید از برنامه­ها اپلیکیشن­های مدیریت مالی در لپتاپ یا تلفن­همراه هوشمند خود استفاده کنید.

 

  • با سرمایه کم شروع کنید.

ریسک قرار دادن حجم زیادی از سرمایه روی یک کسب­وکار نوپا، اشتباه بزرگی است که بسیاری دچار آن می­شوند. در ابتدای کار معمولاً همه درباره­ی ایده­هایی که در سر دارند هیجان­زده­اند و مشتاق اجرای آن­ها با تمام انرژی و سرمایه خود هستند؛ در این زمان ضعف­ها و نواقص ایده­های اولیه به چشم نمی­آیند، به همین دلیل است که باید در خصوص مبلغی که روی کسب­وکار خود سرمایه­گذاری می­کنید محتاط باشید تا از ضررهای مالی جلوگیری کنید.

  • بازار و رقبا را بسنجید؛ اما دائماً رصد نکنید.

بررسی اوضاع بازار و سنجیدن فعالیت رقبا یکی از مهم­ترین نکاتی است که مشاوران کسب­وکاری به کارآفرینان توصیه می­کنند، اما حواس­تان باشد که این بررسی و زیرنطر داشتن رقبا تبدیل به عاملی برای نگرانی و خودکم­بینی شما نشود. بسیاری با دیدن موفقیت دیگران در کسب­وکارشان ناامید می­شوند و گمان می­کنند که شانس چندانی برای حضور در بازار کار و دیده شدن نخواهند داشت؛ به جای مقایسه کسب­وکارتان با سایرین، سعی کنید با الهام گرفتن از مسیری که رقبای­تان طی کرده­اند، از اشتباهات آن­ها درس بگیرید و حتی یک شبکه ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن تجربه­هایتان با یک­دیگر ایجاد کنید. مورد آخر شاید قدری دشوار به نظر بیاید اما قطعاً ارزشش را دارد.

  • با اصول اولیه بازاریابی آشنا شوید.

هرچقدر هم وسعت کسب­وکارتان کوچک باشد، به آگاهی از برخی اصول اولیه بازاریابی احتیاج دارید. آشنایی با روش­های مختلف تبلیغات، شناخت رفتار مصرف­کننده، بودجه­بندی منابع مالی و مواردی از این دست، به شما کمک خواهد کرد تا در برنامه­ریزی بلندمدت خود بهتر و بهینه­تر عمل کنید و از هدر رفتن انرژی و سرمایه جلوگیری خواهد کرد.

  • از کمک خواستن نترسید.

گاهی شروع یک کسب­وکار می­تواند بلندپروازانه باشد، دل­مان می­خواهد همه­کاره خودمان باشیم و یک تنه از پس همه چیز بر بیاییم. اما به موازات پیشرفت کار، حوزه فعالیت ما گسترده و کارها تخصصی­تر خواهد شد. اینجاست که نیاز به جذب نیروی کمکی و کمک خواستن از دیگران احساس می­شود؛ جذب نیروی جدید به معنی ضعف شما در مدیریت کسب­وکارتان نیست، بلکه نشان از این دارد که توانسته­اید به خوبی فعالیت خود را گسترش داده و دیگران را در لذت موفقیت خود شریک کنید.

  • به یک پلتفرم محدود نشوید.

فعالیت کارآفرینان و کسب­وکارهای آن­ها در بستر فضای مجازی، نباید به یک شبکه اجتماعی و یا یک راه فروش محدود باشد. هرچه در پلتفرم­های بیشتری حضور یافته و شبکه­سازی کنید، می­توانید اعتماد بیشتری را جلب کرده و فروش خود را در بین چند بستر مختلف پخش کنید. این تنوع در مسیر فروش علاوه بر ایجاد یک حاشیه امن برای کسب­وکارتان، می­تواند گروه­ها و طیف­های گوناگون مخاطبان که در فضای مجازی فعالیت دارند را با کسب­وکار شما آشنا کرده و نرخ فروش­تان را بالا ببرد.

  • یادگیری شما سرمایه­گذاری است، نه هزینه.

دنیای اینترنت یک مدرسه شبانه­روزی است برای آموختن هرگونه مهارتی که شما به آن نیاز دارید. بسیاری از دوره­های آموزشی فضای مجازی رایگان در دسترس ما قرار می­گیرد اما بعضی از آموزش­ها نیز هستند که برای دریافت آن­ها باید مبلغی را پرداخت کنید. همواره در نظر داشته باشید که مبلغی که شما برای مجهز کردن خودتان به انواع مهارت­های سخت و نرم پرداخت می­کنید، هزینه نیست بلکه سرمایه­گذاری است. در درازمدت، آموخته­های شما تاثیر خود را بر بهبود و توسعه کسب­وکارتان خواهند گذاشت.

  • سرسخت باشید.

هیچ موفقیتی بدون رنج و سختی به دست نمی­آید. باید بدانید که راه­اندازی یک کسب­وکار آسان­ترین بخش آن است که در وضعیت امروز جامعه ما نیز چندان آسان نیست. در طول مسیر شغلی خود، اهداف­تان را با خود مرور کنید و نسبت به مشکلات بر سر راه­تان آگاه باشید، سعی کنید مسیر پیش روی خود را پیش­بینی کنید و راه­حل­هایی را برای مواجهه با اتفاقات غیرمترقبه در ذهن آماده داشته باشید.

 

امیدواریم این ده نکته کاربردی قدری مسیر ایجاد کسب­وکار شخصی شما را هموار و در این راه یاری­گر شما باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *