استانداردهای [رفتاری در] رسانه‌های اجتماعی!

تهیه‌شده در دانشگاه هاوایی[۱] / ایالات متحده امریکا[۲]
ترجمه‌ی علی الماسی زند[۳]

مدیر روابط عمومی سروش پلاس

استانداردهای عمومی!

کلید موفقیت در رسانه‌های اجتماعی این است که قبل از ارسال یک پست، صادقانه و متفکرانه عمل کرده و اهداف [، ارزش‌ها و رویکردهای] اعضای مجموعه ای که در آن پست می‌گذارید را محترم بشمارید.

محتوا

با ارسال محتوا در هر شبکه اجتماعی، شما تأیید می‌کنید:

  • که تمام حقوق و مالکیت آن محتوا را در اختیار داشته یا به نحوی در کنترل دارید؛
  • که استفاده‌ی شما از آن محتوا در مسیر حفظ انصاف است؛
  • که آگاهانه اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست ارائه نخواهید کرد و دلایل کافی برای بی‌ضرر بودن هرگونه ادعای ناشی از محتوای مورد نظر را در اختیار دارید.

شما نمی‌توانید هیچ‌گونه محتوای تهدیدآمیز، ناپسند، ناقض حقوق مالکیت معنوی یا قوانین حفظ حریم خصوصی، یا در هر صورت مضر یا غیرقانونی را ارسال کنید. عموماً شبکه‌های اجتماعیِ تابع قوانین و اخلاق، حق حذف این‌گونه محتواها را به دلایل ذکرشده برای خود محفوظ می‌دانند.

مقررات خدمت‌رسانی در بستر رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده‌ی خود را بدانید؛ اطمینان حاصل کنید که آن مقررات را خوب درک کرده و از آن‌ها پیروی می‌کنید.

درصورتی‌که گزینه‌ی “بازنشر” به طور بومی توسط پلت فرم رسانه‌ی اجتماعی مورد استفاده پشتیبانی نشود، محتوای بازنشر شده باید به طور واضح به منبع اصلی خود ـ چه با تصویر و چه با متن ـ ارجاع داشته باشد؛ برای مثال گزینه‌ای که اپلیکیشن اینستاگرام برای “بازنشر” پیشنهاد می‌دهد، “Repost” است. محتوا نباید به طور چشمگیری تغییر کند و حساب کاربری اصلی باید برچسب‌گذاری[۱] شود. اگر مشکوک شدید، حتماً اجازه بگیرید و اطلاع دهید.

دقیق باشید؛

قبل از ارسال، مطمئن شوید که همه منابع و ارجاعات را در اختیار دارید. بهتر است ابتدا اطلاعات را با منبع تطبیق دهید تا اینکه بعد از ارسال، تصحیح یا عقب‌نشینی کنید. در صورت بروز اشتباه، آن را به سرعت و آشکارا تصحیح کنید.

شفاف باشید؛

هرگز هویت خود را در رسانه‌های اجتماعی پنهان نکنید [علی‌الخصوص زمانی که قصد تبلیغ یا تأیید امری مفید و حقیقی را دارید]؛ سعی کنید نام و موارد آمده در پروفایل شما ناواضح و دروغ نباشد. [خود را پشت نام موسسه یا مجموعه‌ای خاص پنهان نکنید] برای مردم مهم است که بتوانند به جای یک [فرد پنهان و] بدون چهره با یک فرد حقیقی ارتباط برقرار کنند؛ و [این شما هستید که] با ارائه‌ی اطلاعات مقتضی [و نه خیلی زیاد و مفصل]، امکان این ارتباط شخصی را فراهم می‌کنید. چنین رویکردی به حضور شما در رسانه‌های اجتماعی اعتبار می‌بخشد.

به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید؛

از ارسال اطلاعات خصوصی دیگران مانند ایمیل یک همکار یا اطلاعات تماس مخاطبین خودداری کنید. التزام به آداب نیکِ معاشرت را تمرین کنید.

هنگام ارسال، مخاطبین را در نظر بگیرید؛ گروه متنوعی از کاربران ممکن است مخاطب مطالب شما قرار بگیرند. بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند تعامل معقول با کاربران‌اند و به دنبال سانسور نیستند، با این حال، اظهارات و محتواهای ناشایست، فحاشی، الفاظ نژادپرستانه، جنسی و جنسیتی یا تحقیرآمیز، که باعث نفرت پراکنی می‌شود یا مشوق فعالیت‌های غیراخلاقی یا غیرقانونی است، احتمالاً حذف می‌شوند و کاربر مربوطه از مشارکت بیشتر و متعاقب در آن سایت یا اپلیکیشن منع خواهد شد.

مرتبط و معتبر باشید؛

در بستر فضای مجازی نیز همچون ساحت حقیقی جامعه، متفکر، دقیق و محترم باشید؛ شبکه‌های اجتماعی زمانی موفق می‌شوند که اعضایشان محتوای معتبر ارائه دهند، [و به همین دلیل از این‌گونه بودن شما استقبال خواهند کرد]. البته ممکن است شما بخواهید نظرات و شخصیت خود را با شیوه‌ی حضور در رسانه‌های اجتماعی نشان دهید، اما بهتر است استانداردهای رفتاری ذکرشده را رعایت کنید.

قبل از ارسال مطلب فکر کنید؛

  • چیزی به نام رسانه‌های اجتماعی خصوصی وجود ندارد!
  • موتورهای جستجو می‌توانند سال‌ها پس از تاریخ انتشار پست‌ها را نشان دهند!
  • نظرات شما قابلِ ارسال یا کپی هستند!
  • سیستم‌های آرشیو حتی در صورت حذف یک پست، اطلاعات را ذخیره می‌کنند!

حفظ محرمانه‌گی

درباره محتواها قضاوت خوبی داشته باشید و به قوانین حفظ حریم خصوصی احترام بگذارید؛ اطلاعات محرمانه یا اختصاصی در مورد دیگر کاربران را ارسال نکنید. از سیاست‌های سازمان‌ها، ارگان‌ها و مؤسسات ذی‌صلاح پیروی کنید. اگر در یک شبکه اجتماعی [مجبور شدید اطلاعاتی] در مورد کاربری خاص در اختیار دیگران قرار دهید، مطمئن شوید که [بر اساس اطلاعات شما،] آن‌ فرد را نمی‌توان شناسایی کرد. یک راهنمایی بزرگ اینکه، چیزی را که نمی‌خواهید در روزنامه چاپ کنید یا در یک کنفرانس ارائه دهید، در فضای مجازی قرار ندهید!

مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان (کمتر از ۱۸ سال) ـ بدون اجازه والدین ـ هیچ‌گونه چهره‌ی قابل تشخیصی را ارسال نکنید؛ بدانید که در واقع این کار جرم است!

پاسخ یا عکس‌العمل مناسب داشته باشید؛

همیشه با افرادی که نظر می‌دهند یا پیام‌های شخصی [دایرکت] ارسال می‌کنند با احترام مناسب و دقت کافی رفتار کنید؛ هنگام پرداختن به بازخورد منفی و یا بحث‌برانگیز، مؤدب، غیر دفاعی و خنثی باشید. از آن‌ها به خاطر نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان تشکر کنید، در صورت لزوم عذرخواهی کنید و نگذارید صفحه‌ی شخصی شما به صحنه‌ی فحاشی و بی‌فرهنگی و خشونت کلامی بدل شود.

 

[۱] University of Hawaiʻi at Hilo, an Equal Opportunity/Affirmative Action institution and a campus of the University of Hawaiʻi   (۲۰۲۱)

[۲] hilo.hawaii.edu

[۳] دانشجوی دکتری فلسفه ـ دانشگاه علامه طباطبایی

[۴] Tag
ali.almasizand@gmail.com