مهندسان سروش‌پلاس

مهندس در لغت به معنای “هندسه‌دان” است. در باب اهمیت هندسه همین بس که افلاطون بر سردر باغ آکادمی نوشته بود: «هر کس هندسه نمی‌داند وارد نشود!»

فرد برای دانستن هندسه محتاج ذهنی منظم است و افلاطون اولین قدم در مسیر فلسفه یا جستجوی حقیقت را داشتن ذهنی منظم و اندیشه‌ای شفاف می‌دانست.

پُرواضح است که منظور ما همان مهندسان عمل‌گرا هستند و قطعاً دانش ملاک است و نه صرفاً مدرک!

امروزه مهندسی عرصه‌ پهناور و متنوعی از حوزه‌های علوم فنی را در بر گرفته؛ از دکل‌های عظیم نفتی و سازه‌های هزاران متری و اجرام و احجام عظیم‌الجسه گرفته تا ریزترین تراشه‌های کامپیوتری و یا ابزارها و بسترهایی در سطح نانو در مهندسی پزشکی و یا پدیده‌ای که فی‌نفسه هیچ عینیتی ندارد همچون کُدنویسی، موضوع کار مهندسین هستند!

عمدتاً پدیده‌های خوش رنگ و لعاب و مفیدی که امروزه زندگی ما را احاطه کرده‌اند و احوالات حیات روزمره‌ ما را با زندگی اجدادمان بسیار متفاوت نموده‌اند، دارای عقبه و زیرساخت پیچیده‌ای در انواع زیرشاخه‌های مهندسی هستند. ازجمله مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات مهندسی در روزمرگی‌های ما، اپلیکیشن‌های مختلف تلفن‌های هوشمند نظیر رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هستند.

سروش‌پلاس یکی از همین محصولاتِ خاصِ مهندسی است که در پسِ خدمات و محتواهای متنوع و زیبایی که ارائه می‌دهد، از فناوری‌های پیچیده و تلاش بی‌وقفه‌ مهندسین جوان و دانشمند ایرانی بهره‌مند است. شاید کمتر کسی بداند که در پس این اپلیکیشن پرظرافت و رنگارنگ چه تلاش‌های نفس‌گیر شبانه‌روزی و بی‌خوابی‌های مستمری در تولید و عرضه و نگهداری سیستم صورت گرفته و می‌گیرد.

پلتفرم پیام‌رسان، پیشینه‌ای در ایران نداشت و تیم سروش‌پلاس از جمله پیش‌قراولانی بود که در واقع زمین بایر پیام‌رسانی در این سطح از فناوری را تحویل گرفتند. حال به این مسئله، تحریم‌ها، محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای، دست‌اندازهای قانونی، پروپاگاندای رسانه‌های بیگانه، بی‌عدالتی‌ها و رویکردهای انحصارگرایانه توسط تصمیم سازان در بازارِ یک چنین کسب‌وکاری و وجود رقبای خارجی مشهور و رایگان را اضافه کنید.

در این مسیر پر پیچ و خم اما، از اولین روزهای تولد این پیام‌رسان ایرانی تا به امروز، مهندسان جوان و کوشای سروش‌پلاس در برابر هر مانع و بن‌بستی که جبر شرایط به ما تحمیل می‌کرد از پای ننشستند و همواره در پی مسیر و چاره‌ای نو بوده و هستند. امروز سروش‌پلاس دیگر یک پیام‌رسان ساده نیست و تبدیل به یک اپلیکیشن جذاب ایرانی شده است. این‌ها همه در سایه‌ زحمت و تلاش خستگی‌ناپذیر تیم فنی ما محقق شده است؛ گروهی متشکل از مهندسان نرم‌افزار، سخت‌افزار و هوش مصنوعی.

در این سال‌ها با وجود هجمه‌های فراوانی که صورت گرفته مهندسان ما دست از تلاش برنداشتند و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری‌ گسترده‌ای ایجاد کردند که حقیقتاً قابل افتخار است و اگر کارشناسی، منصفانه و دلسوزانه نگاه کنیم، درخواهیم یافت که اتفاقات بسیار ارزشمندی در صنعت IT کشور افتاده است. برای نمونه: سروش‌پلاس طی ۴ سال اخیر، بیش از ۹۹.۹۵ درصد اوقات شبانه‌روز در دسترس کاربران بوده‌است؛ در زمان اوج استفاده از سروش‌پلاس، بیش از ۳ میلیون پیام در دقیقه را مبادله کردیم و با برقراری بیش از ۲.۵ میلیون تماس در روز و عبور از ۱۵۰ میلیون دانلود فایلهای متوسط و بزرگ در روز تجربه‌ای جدید در سامانه‌های فنی مستقر در کشور را رقم زدیم؛ در زمان اوج بار به بیش از ۱.۵میلیون کاربر هم‌زمان سرویس‌دهی کردیم که از افتخارات مهندسی ماست چراکه همگی خاطراتی از اختلال در سامانه‌های بزرگ کشور مانند سامانه ثبت‌نام یا دیدن نتایج کنکور، سامانه ثبت نام خرید خودرو یا بلیت جشنواره‌ها با کمتر از صد هزار کاربر همزمان دیده‌ایم.

 

این‌ها همه حاصل تلاش مهندسان سربلند و پرتلاش سروش‌پلاس است.

 

سروش‌پلاس به داشتن چنین مهندسانی افتخار می‌کند.

 

۵ اسفند، روز مهندسی گرامی باد.