ده ایده برای معرفی هوشمند محصولات!

در خصوص تکنیک‌های معرفی و فروش محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک کسب‌وکار، نکات زیادی وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت. این بخش به‌نحوی مهم‌ترین بخش کسب‌وکار ماست؛ چرا که در این مرحله ما به طور مستقیم با مخاطبان و مشتریان خود مواجهه داریم. بنابراین علاوه بر تامین کیفیت لازم خدمات و محصولات، توجه به برخی نکات ظریف برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر، لازم و ضروری‌ست. نکاتی که علاوه بر معرفی و تبلیغ درست محصولات، بتواند در بلندمدت تاثیر خود را در افزایش فروش و ماندگاری نام کسب‌وکار نشان دهد.

در مطلب پیش رو به ۱۰ نکته کاربردی برای تاثیرگذاری بیشتر یک محصول جدید می‌پردازیم؛ امیدواریم این نکات سرنخی باشد برای ایده‌پردازی خلاق و نوآورانه در کسب‌وکار کوچک شما.

 

  • مخاطب خودتان را بشناسید؛

قبل از هرچیز، می‌بایست درباره هویت و یا همان پرسونای مخاطب خود آگاه باشید. گروه‌های مختلف هدف، در بازاریابی و هم‌چنین در معرفی محصول سلیقه‌های متفاوتی دارند و این یعنی شما نیاز دارید علاقه‌مندی‌ها و ترجیحات مخاطب خود را سنجیده و آن را بشناسید. به منظور اثرگذاری بیشتر باید بدانید که خریداران محصولات‌تان از چه گروه سنی و با چه دیدگاه فکری هستند، چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توانید برای این گروه خاص محصول خود را معرفی و تبلیغ کنید.

  • با مخاطب روراست باشید؛

فرقی ندارد محصولی که قرار است به مخاطبان معرفی شود، ساخته‌ی دست خودتان است یا نه، محصول باید دقیقاً با همان کیفیتی که ساخته شده، معرفی و توصیف شود. در محتوای متنی، از تعریف و تمجید بیش از حد و یا ذکر صفاتی که محصول دارا نیست خودداری کنید و در محتوای بصری، تصویر را بیش از حد ویرایش نکنید. این موضوع علاوه بر سلب اعتماد از مشتریان، جایگاه کسب‌وکارتان را در میان رقبا تضعیف می‌کند.

  • پاسخگو باشید؛

توضیحات شما درباره یک محصول هرچقدر هم کامل باشد، مخاطبان همیشه سوالاتی دارند که جواب‌شان در میان آن‌ها نیست. سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی سوالات مشتریان باشید و آن‌ها را منتظر نگذارید؛ رفع ابهام از مخاطبان و هم‌چنین پاسخ‌گویی پس از فروش محصول، اعتماد افراد و مشتریان بالقوه را جلب کرده و در شبکه‌سازی برند و کسب‌وکارتان به شما کمک خواهد کرد.

 

  • از محتوای بصری غافل نشوید؛

محتوای بصری و حتی ویدیوهای کوتاه جذابیت زیادی برای مخاطبان دارند و به مراتب بیشتر از محتوای متنی جلب توجه می‌کنند. برای عکاسی از محصولات‌تان لازم نیست حتما دوربین عکاسی پیشرفته داشته باشید، با تسلط بر امکاناتی که تلفن‌همراه هوشمند شما داراست و هم‌چنین با آموختن تکنیک‌های اولیه برای عکاسی درست از محصولات هم می‌توانید تصاویر باکیفیت و استاندارد از محصولات‌تان را به اشتراک بگذارید. برای آشنایی با برخی از نرم افزارهای ساده ادیت عکس و ویدیو اینجا را بخوانید.

  • از مخاطب نظرخواهی کنید و او را به مشارکت تشویق کنید؛

در خصوص محتوای محصولات، از مخاطبان خود نظرسنجی کنید؛ از مشتریان قبلی خود بخواهید نظرات و تجربیات خرید خود را با شما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارند و حتی در صورت رضایت برای‌ شما فیلم و عکس ارسال کنند. هر چقدر دایره ارتباط شما با مشتریان گسترده‌تر باشد و بتوانید زمانی را برای گپ‌وگفت با آن‌ها اختصاص دهید، در معرفی شدن به دیگران توسط مشتریان خود شانس بیشتری خواهید داشت.

  • از حراج‌های دوره‌ای و مناسبتی غافل نشید؛

برای حراج‌های آخر فصل و پایان سال و یا مناسبت‌هایی مثل شب یلدا، روز عشق یا بلک فرایدی (جمعه سیاه) و مانند این‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید و آماده باشید. اگر برای بسته‌بندی محصولات نیاز به برند کارت و یا پاکت و جعبه دارید، آن‌ها را چند هفته قبل از آغاز جشنواره‌های تخفیف تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • مخاطبان‌تان را از افزایش قیمت مطلع کنید؛

اگر به هر دلیل ناچار به افزایش قیمت محصولات هستید، سعی کنید حداقل از یک هفته قبل، مخاطبان‌تان را از بالا رفتن قیمت‌ها در روزهای آتی مطلع کنید ؛ با این روش علاوه بر احترام به مشتریان، فروش خود را پیش از رسیدن فاکتورهای جدید بالا می‌برید و بهتر می‌توانید منابع مالی خود را مدیریت کنید.

  • به جای یک محصول، مجموعه محصول ارائه کنید؛

به کار گرفتن خلاقیت در فروش نکته مهمی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. حتی در صورتی‌که شما قصد فروش محصولی را دارید که سایر رقبا نیز آن را به بازار عرضه کرده‌اند، با کمی خلاقیت می‌توانید مشتری خود را پیدا کنید. ارائه‌ی یک مجموعه محصول برای یک کاربرد خاص (مانند بسته‌های مراقبتی پوست) و یا پک‌های هدیه برای مناسبت‌های مختلف (مانند روز مادر یا روز عشق) می‌تواند فروش بیشتری به نسبت ارائه تکی محصولات داشته باشد. شما با نکته‌سنجی در انتخاب محصول، به مراتب بهتر می‌توانید نام کسب‌وکار خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنید.

 

  • تاثیر بسته‌بندی و پکیجینگ محصول را دست کم نگیرید؛

منحصر به‌فرد بودن آن‌چه شما به مخاطبان خود ارائه می‌دهید بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر انتخاب محصول، شیوه‌ی بسته‌بندی و پکیجینگ نیز می‌تواند امضای نام کسب‌وکار شما باشد. هزینه‌ای که شما بابت بسته‌بندی، برند کارت و یا یادداشت‌های قدردانی و مانند این می‌پردازید، در حقیقت هزینه تبلیغات غیرمستقیم برای کسب‌وکار شما هستند. زمانی‌که پکیجینگ محصولات شما زیبا و چشم‌نواز باشد، مخاطبان در به اشتراک‌گذاری آن تشویق شده و در میان دوستان و آشنایان آن‌ها معرفی خواهید شد.

  • در تبلیغات هوشمند عمل کنید؛

بسیاری از کسب‌وکارها برای تبلیغ به سراغ بلاگرها و اینفلوئنسرها می‌روند. به همین خاطر بازار تبلیغ گرفتن این افراد حسابی داغ شده و گاهی نتیجه مطلوب مدنظر ما نیز حاصل نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای تبلیغات این چنینی، به تناسب محصول و خدماتی که در کسب‌وکار شما عرضه می‌شود و حوزه فعالیت بلاگرها و صفحات در فضای مجازی توجه داشته باشید. سپردن تبلیغ مواد غذایی و خوراکی به بلاگر فعال در حوزه مد و فشن کاری منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به این نکات ظریف از هدر رفتن سرمایه خود جلوگیری کرده و تبلیغات پربازده‌تری خواهید داشت.

 

در انتها باید بدانیم در دنیای جدید همواره چیزی برای یادگیری وجود دارد؛ بی‌شمار ایده برای بهبود روند رشد و توسعه ما وجود دارد که پرداختن به آن‌ها لازمه‌ی مدیریت یک کسب‌وکار است. از تجربه کسب کردن و آموختن در این مسیر نترسید و علاوه بر آموزش، از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید. امیدواریم این مطلب گامی هرچند کوچک در روشن‌تر شدن مسیر شما برداشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *