ده نکته برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک

کسب‌وکارهای کوچک خانگی، نقطه‌ی آغازی برای ورود به بازار کار برای بسیاری از افراد هستند. ‌خویش‌فرمایی و استقلال در مدیریت کسب‌وکار، معاف شدن از پرداخت هزینه‌های جانبی و مالیات‌ها و انعطاف ساعات کاری از جمله مزایایی هستند که افراد را به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی می‌اندازند. مشاغل کوچک اگر به درستی جهت‌دهی و هدایت شوند، می‌توانند با سرعت و شتاب بیشتری خود را توسعه داده و علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد، بسیاری از افراد جویای شغل را به بازار کار فرا بخواند.

از آن‌جایی که پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز میزبان هزاران کانال فعال اقتصادی و کسب‌وکاری است، در ادامه به ۱۰ نکته کاربردی می‌پردازیم که می‌تواند برای کارآفرینان و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی و خانگی راه‌گشا باشد.

 

  • مهارت‌های عمومی برقراری ارتباط خود را تقویت کنید.

این مهارت‌ها شامل هرگونه توانایی می‌شود که می‌تواند در برقراری ارتباط شما و مشتریان بالقوه موثر باشد. مهارت‌هایی نظیر فن بیان، فن مذاکره، مهارت‌های ارتباطی میان فردی و اجتماعی و مهارت‌های شبکه‌سازی از جمله مواردی هستند که برای برقراری یک ارتباط دو سویه با مخاطبان‌تان به آن احتیاج دارید.

  • در گسترش کسب‌وکارتان عجله نکنید.

اجازه دهید کسب‌وکار نوپای شما آرام آرام مراحل رشد خود را طی کند و در زمان مناسب آن اقدام به توسعه و گسترش آن کنید. در ماه‌های نخست با آزمون و خطا جلو بروید و بهترین بستر توسعه برای کسب‌وکار خود را پیدا کنید. در این زمان می‌توانید با شبکه‌سازی، تصویر واضح‌تری از مسیر پیش روی خود بسازید و با کسب تجربه، بهترین راه را انتخاب کنید.

  • برنامه‌ریزی مالی داشته باشید.

از آن جایی که در مشاغل خانگی و کوچک، تنها خودتان هستید که می‌بایست باید و نبایدهای کسب‌وکارتان را مشخص و مرزهایی را برای خود تعیین کنید، بسیار مهم است که علاوه بر مدیریت فروش و ارتباط با مخاطبان، به امور مالی نیز توجه داشته باشید. درست است که مقیاس فعالیت کسب‌وکارهای خانگی کوچک است و شما از پرداخت اجاره و حقوق و مالیات معاف هستید، اما بدون برنامه‌ریزی مشخص مالی، خیلی زود اوضاع دخل وخرج‌تان به هم می‌ریزد و بدهی بالا می‌آورید. میزان دقیق پرداختی‌ها و دریافتی‌ها را در جایی ثبت کنید تا هیچ هزینه‌ای از قلم نیفتد. هم‌چنین می‌توانید از برنامه‌ها اپلیکیشن‌های مدیریت مالی در لپ‌تاپ یا تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید.

 

  • با سرمایه کم شروع کنید.

ریسک قرار دادن حجم زیادی از سرمایه روی یک کسب‌وکار نوپا، اشتباه بزرگی است که بسیاری دچار آن می‌شوند. در ابتدای کار معمولاً همه درباره‌ی ایده‌هایی که در سر دارند هیجان‌زده‌اند و مشتاق اجرای آن‌ها با تمام انرژی و سرمایه خود هستند؛ در این زمان ضعف‌ها و نواقص ایده‌های اولیه به چشم نمی‌آیند، به همین دلیل است که باید در خصوص مبلغی که روی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری می‌کنید محتاط باشید تا از ضررهای مالی جلوگیری کنید.

  • بازار و رقبا را بسنجید؛ اما دائماً رصد نکنید.

بررسی اوضاع بازار و سنجیدن فعالیت رقبا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مشاوران کسب‌وکاری به کارآفرینان توصیه می‌کنند، اما حواس‌تان باشد که این بررسی و زیرنظر داشتن رقبا تبدیل به عاملی برای نگرانی و خودکم‌بینی شما نشود. بسیاری با دیدن موفقیت دیگران در کسب‌وکارشان ناامید می‌شوند و گمان می‌کنند که شانس چندانی برای حضور در بازار کار و دیده شدن نخواهند داشت؛ به جای مقایسه کسب‌وکارتان با سایرین، سعی کنید با الهام گرفتن از مسیری که رقبای‌تان طی کرده‌اند، از اشتباهات آن‌ها درس بگیرید و حتی یک شبکه ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایتان با یک‌دیگر ایجاد کنید. مورد آخر شاید قدری دشوار به نظر بیاید اما قطعاً ارزشش را دارد.

  • با اصول اولیه بازاریابی آشنا شوید.

هرچقدر هم وسعت کسب‌وکارتان کوچک باشد، به آگاهی از برخی اصول اولیه بازاریابی احتیاج دارید. آشنایی با روش‌های مختلف تبلیغات، شناخت رفتار مصرف‌کننده، بودجه‌بندی منابع مالی و مواردی از این دست، به شما کمک خواهد کرد تا در برنامه‌ریزی بلندمدت خود بهتر و بهینه‌تر عمل کنید و از هدر رفتن انرژی و سرمایه جلوگیری خواهد کرد.

  • از کمک خواستن نترسید.

گاهی شروع یک کسب‌وکار می‌تواند بلندپروازانه باشد، دل‌مان می‌خواهد همه‌کاره خودمان باشیم و یک تنه از پس همه چیز بر بیاییم. اما به موازات پیشرفت کار، حوزه فعالیت ما گسترده و کارها تخصصی‌تر خواهد شد. این‌جاست که نیاز به جذب نیروی کمکی و کمک خواستن از دیگران احساس می‌شود؛ جذب نیروی جدید به معنی ضعف شما در مدیریت کسب‌وکارتان نیست، بلکه نشان از این دارد که توانسته‌اید به خوبی فعالیت خود را گسترش داده و دیگران را در لذت موفقیت خود شریک کنید.

  • به یک پلتفرم محدود نشوید.

فعالیت کارآفرینان و کسب‌وکارهای آن‌ها در بستر فضای مجازی، نباید به یک شبکه اجتماعی و یا یک راه فروش محدود باشد. هرچه در پلتفرم‌های بیشتری حضور یافته و شبکه‌سازی کنید، می‌توانید اعتماد بیشتری را جلب کرده و فروش خود را در بین چند بستر مختلف پخش کنید. این تنوع در مسیر فروش علاوه بر ایجاد یک حاشیه امن برای کسب‌وکارتان، می‌تواند گروه‌ها و طیف‌های گوناگون مخاطبان که در فضای مجازی فعالیت دارند را با کسب‌وکار شما آشنا کرده و نرخ فروش‌تان را بالا ببرد.

  • یادگیری شما سرمایه‌گذاری است، نه هزینه.

دنیای اینترنت یک مدرسه شبانه‌روزی است برای آموختن هرگونه مهارتی که شما به آن نیاز دارید. بسیاری از دوره‌های آموزشی فضای مجازی رایگان در دسترس ما قرار می‌گیرد اما بعضی از آموزش‌ها نیز هستند که برای دریافت آن‌ها باید مبلغی را پرداخت کنید. همواره در نظر داشته باشید که مبلغی که شما برای مجهز کردن خودتان به انواع مهارت‌های سخت و نرم پرداخت می‌کنید، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. در درازمدت، آموخته‌های شما تاثیر خود را بر بهبود و توسعه کسب‌وکارتان خواهند گذاشت.

  • سرسخت باشید.

هیچ موفقیتی بدون رنج و سختی به دست نمی‌آید. باید بدانید که راه‌اندازی یک کسب‌وکار آسان‌ترین بخش آن است که در وضعیت امروز جامعه ما نیز چندان آسان نیست. در طول مسیر شغلی خود، اهداف‌تان را با خود مرور کنید و نسبت به مشکلات بر سر راه‌تان آگاه باشید، سعی کنید مسیر پیش روی خود را پیش‌بینی کنید و راه‌حل‌هایی را برای مواجهه با اتفاقات غیرمترقبه در ذهن آماده داشته باشید.

 

امیدواریم این ده نکته کاربردی قدری مسیر ایجاد کسب‌وکار شخصی شما را هموار و در این راه یاری‌گر شما باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *