سرویس مستربات (آقای بات) را بیشتر بشناسید!

ارائه‌ی خدمات ارزش افزوده و سرویس‌های متنوع بر بستر پیام‌رسان در جذاب‌تر شدن آن، تأثیر چشمگیری دارد. از این رو سرویسی تحت عنوان بات در سروش‌پلاس توسعه داده شد تا توسعه‌دهندگان بات‌ها بتوانند خدمات متنوعی به کاربران پیام‌رسان ارائه دهند. این مهم تنها با کمک توسعه‌دهندگان صورت خواهد پذیرفت.

سرویس بات

بات با ایجاد یک رابط کاربری دوطرفه و پویا بین کاربران و توسعه‌دهندگان، تجربه‌ی خوبی برای هر دو گروه ایجاد می‌کند. مِستربات همانند یک پیام‌رسان در مقیاس کوچک‌تر است. به این صورت که مستربات دارای دو بخش کلاینت (کاربران) و سرور(توسعه‌دهندگان) است که مدیریت بات‌ها و کاربران آنها و همچنین ارسال و دریافت پیام از توسعه‌دهنده به کاربران در بستر بات را انجام می‌دهد که این پروسه شباهت زیادی به عملکرد کلی یک پیام‌رسان دارد. مدیریت بات‌های ساخته شده، ایجاد توکن ، به‌روزرسانی بات‌ها و همچنین اعمال تغییرات در بات‌ها از دیگر امکانات مِستربات است.

سرویس بات‌ِ پیام‌رسان سروش‌پلاس با هدف هم‌افزایی با توسعه‌دهندگان خارجی ایجاد شد تا بشود از طریق آن، امکانات مختلفی راتوسط افراد مشتاق در داخل پیام‌رسان توسعه داد. ایجاد سرویس بات باعث شد تا توسعه‌دهندگانی که علاقه به همکاری با پیام‌رسان سروش‌پلاس دارند، بتوانند به سادگی ایده‌های خود را در این زمینه به عمل تبدیل کرده و با کاربران بات‌ها در ارتباط باشند.

شرح روند کاری مِستربات

دریافت پیام از کاربر و ارسال به توسعه‌دهنده

پس از ارسال پیام توسط کاربر در صفحه‌ی بات، پیام از سمت سرویس چت به مِستربات ارسال می‌شود. مِستربات پیام را تحویل گرفته، بات مورد نظر را با توجه به برقرار بودن ارتباط با سرور پیدا کرده، شناسه‌ی کاربر را رمزگذاری کرده، پیام را به پیامی قابل فهم برای توسعه‌دهندگان تغییر داده و با فرض برقرار بودن ارتباط توسعه‌دهنده به مِستربات، پیام را برای او ارسال می‌کند.

دریافت پیام از توسعه‌دهنده و ارسال به کاربر

پس از دریافت پیام از توسعه‌دهنده‌ی بات، مِستربات پیام را دریافت کرده و پس از تغییر پیام توسعه‌دهنده به پیامی قابل فهم برای سرویس چت آن را برای کاربر ارسال می‌کند.

امنیت

در مِستربات کاربران دارای یک شناسه‌ی مجزا و رمزگذاری شده در کل سیستم به ازای هر بات هستند. شماره تلفن، نام کاربری و تمامی اطلاعات آنها فقط در دسترس مِستربات بوده و توسعه‌دهندگان از این اطلاعات آگاه نیستند و فقط همان شناسه‌ی مجزا و رمزگذاری شده را برای ارسال پیام به کاربران را دریافت می‌کنند. این شناسه‌ی مجزا و منحصر به فرد باعث می‌شود با داشتن لیست کاربران یک بات، نتوان در بات دیگری به آنها پیام ارسال کرد.

مدیریت ارتباط توسعه‌دهنده

از دیگر عملکردهای مِستربات می‌توان به مدیریت ارتباط‌های توسعه‌دهندگان با مستربات اشاره کرد. پیچیدگی این موضوع در آن است که مِستربات می‌بایست این ارتباط را برای همیشه و تا زمانی که توسعه‌دهنده ارتباط را قطع کند، بین خود و توسعه‌دهندگان فعال نگه دارد.

مِستربات از یک سو پیام‌های بات را از کاربران سروش‌پلاس دریافت می‌کند و از سوی دیگر وظیفه‌ی مدیریت ارتباط با توسعه‌دهنده را دارد. بنابراین باید همواره ارائه‌دهنده‌ی سرویسی با کارایی بالا و با حداقل قطعی باشد.

استفاده از تکنولوژی روز

پیام‌رسان سروش‌پلاس با مطالعه‌ی دقیق پلتفرم بات در پیام‌رسان‌های مختلف و بررسی عملکرد آنها توانست از یک تکنولوژی جدید برای ارتباط با توسعه‌دهندگان استفاده کند که این بستر، سادگی و امنیت را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

این بستر ارتباطی از استاندارد (Server Sent Events (SSE پشتیبانی می‌کند، که در آن پس از برقراری اتصال با مِستربات، ارتباط به صورت زنده باقی می‌ماند و پیام‌های دریافتی بات بر روی همین اتصال برای توسعه‌دهنده ارسال می‌شود. در این روش برخلاف روش long polling نیازی به ارسال مجدد درخواست برای دریافت پیام وجود ندارند و در اولین تلاش برای دریافت پیام، اتصال قطع نخواهد شد و پیام‌ها یک به یک به دست توسعه‌دهنده خواهد رسید. از مزیت روش SSE نسبت به روش قدیمی تر webhook نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که توسعه‌دهنده دیگر برای دریافت پیام نیازی به داشتن آدرس معتبر نداشته و می‌تواند فقط با اتصال به اینترنت پیام‌های خود را دریافت کرده و به آنها پاسخ دهد.