ویژگی‌های یک محتوای خوب!

اگر به فکر درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی هستید، حتما درگیر این سوال شده‌اید که: «چگونه مخاطب خود را در این رقابت تنگاتنگ پیدا کنم؟»

قبل از پاسخ به این پرسش، ابتدا می‌بایست پلتفرم موردنظرتان را انتخاب کرده و نیازهای مخاطب‌تان را رصد کنید. به طراحی پلتفرم دقت کنید. هر اپلیکیشن بر نوع خاصی از محتوا متمرکز است؛ محتوای تصویری و ویدیویی، محتوای متنی و یا صوتی. خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید اولین چیزی که در یک شبکه اجتماعی با آن مواجه می‌شوید چیست؟ عکس یا نوشته؟ صوت یا فیلم؟ این‌جاست که به تناسب حال و هوای پلتفرم مورد نظرتان باید محتوای مناسب را تولید ‎کنید. نوعی از محتوا که در انواع پلتفرم‌ها و شبکه‌های مجازی مورد استقبال قرار می‌گیرد، «نوشتن» است.

قبل از این‌که به تولید محتوای تبلیغاتی بپردازیم، معیارهای نوشته‌ی خوب را مرور می‌کنیم.

الف) ساده بنویسید؛

جملات کوتاه، روان و بدون پیچیدگی‌های زبانی، باعث فهم سریع متن می‌شود. با جستجو در منابع مختلف در این زمینه، به یک توصیه‌ی مشترک می‌رسید: «زیاد خواندن و زیاد نوشتن». هرچه بتوانیم افکار خود را ساده‌تر بیان کنیم به هدف‌مان نزدیک‌تر‌ شده‌ایم. سخت نوشتن نه تنها هنر نیست بلکه از معایب یک متن به شمار می‌آید؛ به خصوص که مخاطب امروز زمان و حوصله زیادی برای مطالعه‌ی متن‌های سنگین ندارد. محتوای شما باید به قدری جذاب باشد تا در نگاه اول توجه کاربران را به خود جلب کرده و او را به خواندن ادامه مطلب تشویق کند.

ب) قواعد نگارشی را رعایت کنید؛

آغاز به نوشتن بدون تسلط به قواعد نگارشی، تنها وقت و انرژی شما را هدر می‌دهد. زمانی‌که با نکات اصلی قواعد نگارشی آشنا شوید، ایرادات نگارشی هر پیامی که دریافت می‌کنید، هر تبلیغ تلویزیونی که می‌بینید و هر کتابی که مطالعه می‌کنید بیشتر به چشم‌تان می‌آید. درست نوشتن و آشنایی با اصول اولیه‌ی قواعد نگارشی، فهم متن شما را راحت‌‌تر می‌کند.

ج) سبک نگارش خود را  داشته باشید؛

سبک نگارش هر شخص مثل امضای اثر است. در کلاس‌ها، کارگاه‌ها و مقالات حوزه‌ی نگارش، اغلب توصیه می‌شود نوشتن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. تمرین عملی نوشتن در کنار مطالعه‌ی مطالب مختلف، توانایی شما در ارائه یک متن خوب بالا برده و مهارت‌هایتان را گسترش می‌دهد.

 

د) ظاهر متن را دریابید؛

حروف‌چینی درست، فاصله‌ی یکسان بین خطوط، راست‌چین یا چپ‌چین بودن، رعایت نیم‌ فاصله‌ها، همه و همه به راحت‌تر خوانده شدن متن شما کمک می‌کند. نوشتن متن منظم، نشان‌دهنده‌ی نظم ذهنی است. به محتوای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی دقت کنید. معمولا ابتدای متن را با یک علامت کوچک (بولت) شروع می‌کنند تا توجه مخاطب را به آغاز جمله جلب کنند. علاوه بر این، هشتگ‌های مرتبط را در پایان نوشته‌ی خود بیاورید، کلیدواژه تعیین کنید و در کل متن را با سلیقه‌ی خودتان منظم کنید.

به صورت کلی، موارد بیان شده در هر سبک نوشتاری‌ قابل‌استفاده است. اما چگونه محتوای کسب‌وکاری بنویسیم؟

با یک جست‌وجو در اینترنت می‌توانید دوره‌های آموزشی مختلفی را در این زمینه پیدا کنید؛ معمولا همه‌ی این دوره‌ها شامل نکات مشترکی هستند که در واقع اصول اساسی نگارش محتوای تبلیغاتی به شمار می‌روند. آن­چه در ادامه می‌خوانید، چکیده‌ای از این اشتراکات است.

الف) از جذابیت تیتر غافل نشوید!

اولین مواجهه‌ی مخاطب با متن شما از طریق تیتر است که در هر متنی نقشی تعیین‎‌کننده دارد. این که شما درباره‌ی چه موضوعی و برای چه گروهی می‌نویسید، ایده‌ی اصلی متن چیست و یا قصد دارید به کدام پرسش‌ها پاسخ بدهید، از نکاتی است که در هنگام نوشتن تیتر باید در نظر داشته باشید. یک تیتر خوب غیرکلیشه‌ای است و شکستن کلیشه‌ها نیازمند خلاقیت است؛ اضافه کردن تیترهای سوالی، معمایی نوشتن و استفاده از واژگانی که توجه مخاطب را جلب می‌کنند، می‌تواند به شما در نوشتن یک تیتر جذاب کمک کند.

ب) حواس‌تان باشد متن از دهان نیفتد!

هرچه برای نوشتن یک محتوا، منابع بیشتری را مرور کنید و به مقام تألیف برسید، گوگل نیز ارزش کارتان را می‌فهمد. چطور؟ هر چه محتوایی که نوشته‌اید جدیدتر‌ باشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد، ارزش بیشتری دارد. زمانی که شما یک متن دست اول را در وب‌سایت بارگذاری می‌کنید و یا نام منابع مرجع‌تان را درون متن می‌آورید، گوگل مطلب را در صفحه‌ی اول جستجو به کاربران خود نشان می‌دهد؛ چرا که چنین متنی حق مؤلف را رعایت کرده، حرف تکراری ندارد و احتمالا مطالب جدیدتری به مخاطب ارائه خواهد داد.

 

 

ج) فرم محتوای خود را تعیین کنید؛

متن‌ها فرم‌های متنوعی دارند؛ از جمله محتوای اسپانسردار، تحلیلی، گزارشی، مقایسه‌ای، خبری، فهرستی و اینفوگرافی. سعی کنید برای نگارش هر مطلب یک سبک و یک فرم ثابت تعیین کنید و به آن پای‌بند باشید. ثبات مورد نظر هم مربوط به قالب نوشتاری و هم لحن نویسنده است. در نتیجه متن خوب، متنی یک‌پارچه است.

د) موثر بنویسید؛

ارائه‌ی مطلبی که کاربردی، الهام‌بخش و هم‌سو با نیاز و پرسش‌های کاربران باشد، از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. متن شما باید ناظر بر دغدغه‌ها و نیاز مخاطب‌تان باشد و بتواند به سوال های آن‌ها پاسخ دهد. گاهی مشتریان می‌توانند با سوالات و یا ایده‌هایشان به ما در تولید محتوایی که به صورت عملی مفید و کاربردی باشد کمک می‌کنند؛ گوش شنوای مشکلات و سوالات آن‌ها باشید و با تولید محتوای متمرکز و موثر، مخاطب را از سردرگمی نجات دهید.

 

جمع‌بندی

در قسمت‌های ابتدایی متن توضیح دادیم که چگونه خوب بنویسیم و چگونه محتوای کسب‌وکاری بنویسیم. این دو مهارت با یک‌دیگر ارتباط مستقیم دارند؛ کسی که خوب می‌نویسد درنتیجه می‌تواند محتوای باکیفیتی برای کسب‌وکار خود تولید کند. ممکن است بعد از خواندن این متن و یا شرکت در چند کارگاه آموزش تولید محتوا بگویید این همه تلاش برای چه؟ قبل از این‌که به سختی مسیر فکر کنید، در نظر داشته باشید که تولید محتوا تاثیر مستقیمی بر اعتماد مخاطب دارد؛ ارتباط میان شما و مشتریان را تقویت می‌کند و شبکه‌سازی را با سهولت بیشتری همراه خواهد کرد.

همه‌ی ما همواره مخاطب محتواهای تبلیغاتی هستیم؛ چه در سطح شهر با خواندن بیلبوردها، چه با تماشای فیلم و تلویزیون یا گوش دادن به رادیو و پادکست و چه با گشت‎وگذار در فضای مجازی. مخاطبی که تنها به صورت آنلاین با شما ارتباط دارد، اعتبار نام کسب‌وکار شما را با محتوایی که تولید می‌کنید می‌سنجد. با در نظر داشتن و به کار بستن نکات ذکر شده، می‌توانید محتوای موردنظر خود را با بهترین کیفیت تولید و منتشر کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *