پیچیدگی‌های توسعه پیام‌رسان

در پست‌های قبلی، شش مورد از پیچیدگی‌های پیام‌رسان‌ها را مطرح کردیم. در این پست، سه مورد دیگر از این پیچیدگی‌ها را بررسی می‌کنیم:

۷- امنیت

جمع شدن حجم بزرگی از اطلاعات حساس کاربران در دیتابیس‌های پیام‌رسان، شامل لیست مخاطبان، موقعیت‌های مکانی، تماس‌ها، پیام‌های ارسال و دریافت شده، عکس و … انگیزه‌ی بالایی برای هک این سرویس‌ها به هکرهای داخلی و خارجی می‌دهد. بنابراین کاربر باید اطمینان داشته باشد که اطلاعات شخصی وی هرگز در دسترس کسی قرار نخواهد گرفت و هک نخواهد شد. اطمینان کاربر از حفظ حریم شخصی‌اش سبب اقبال او به استفاده از سرویس پیام‌رسان خواهد شد. بومی نبودن یک محصول، می‌توان راه را برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربرانش باز کند.

۸- توسعه پذیری

در اوایل راه توسعه‌ی پیام‌رسان‌ها، فیچرها و امکانات ساده‌تری مثل امکان ارسال و دریافت پیام، نمایش اخرین وضعیت و… مورد نظر طراحان بوده است. با گسترش بیشتر پیام‌رسان‌ها، امکانات بیشتری مثل ارسال و دریافت فایل، تماس‌های صوتی و تصویری، مکان‌یابی، ارسال صوت و … به پیام‌رسان‌ها اضافه شد که مزیت‌های رقابتی پیام‌رسان‌ها محسوب می‌شدند. بنابراین پیام‌رسان‌ها باید از ابتدا به گونه‌ای طراحی شوند که همواره امکان اضافه کردن قابلیت‌ها و فیچرهای جدید را داشته باشند. به این ویژ‌گی «توسعه‌پذیری» می‌گویند. معماری توسعه‌پذیر نیازمند رعایت موارد زیر است:

  • بومی‌سازی تکنولوژی
  • داشتن نیروی بومی متخصص بر تکنولوژی، محصول و سرویس
  • در اختیار داشتن کد منبع برای تمام اجزای سامانه
  • داشتن نیروی متخصص مسلط بر تمام اجزای سامانه
۹- حجم عظیم داده

پیام‌رسان‌ها با حجم عظیمی از داده سروکار دارند. پیام‌های کاربران، میلیون‌ها فایلی که در روز جابه‌جا می‌شوند، چند هزار تماس صوتی و تصویری در روز، انبوه مطالب مربوط به هزاران کانال و گروه و… بار سنگینی را به پیام‌رسان‌ها تحمیل می‌کنند. فقط به این فکر کنید که چندصدهزار پیام دریک لحظه در پیام‌رسان جابه‌جا می‌شود و پیام‌رسان باید بدون هیچ درنگی، هر پیام را از فرستنده گرفته و بلافاصله به گیرنده‌ تحویل دهد و خطا هم نکند! حجم داده‌های یک پیام‌رسان هرروز بسیار بیشتر از روز قبل می‌شود و هیچ خطا و اشتباهی هم در جریان انتقال داده‌ها پذیرفته نیست.