پیچیدگی‌های توسعه پیام‌رسان

توسعه‌ی پیام‌رسان‌ها، در روزگار ما موضوعی مهم و همه‌گیر است که حواشی گسترده‌ای هم دارد. این حواشی گسترده بیش از آنکه فنی باشد، پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی  مربوط به پیام‌رسان‌ها است. اما واقعیت آن است که تا زمانی که اطلاعات حداقلی در مورد پیچیدگی‌های فنی توسعه‌ی یک پیام‌رسان نداشته باشیم، نمی‌توانیم ابعاد اجتماعی و فرهنگی پیام‌رسان‌ها را هم به روشنی درک کنیم. به همین مناسبت قرار است در چند پست متوالی، به بررسی پیچیدگی توسعه‌ی فنی پیام‌رسان بپردازیم. موضوعی که در عین داشتن جذابیت، مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته نشده است.

فن‌آوری پیام‌رسان، یک فنآوری بسیار پیچیده است که با ۳۹ تکنولوژی مختلف در ارتباط است؛ تعدادی از این تکنولوژی‌ها، به اصطلاح تکنولوژی‌های های-تک  (High-Tech) هستند. از این‌رو توسعه‌ دادن یک پیام‌رسان، به‌معنای ارائه‌ی تنها یک محصول نیست. هم‌زمان با توسعه‌ی یک پیام‌رسان باکیفیت، فن‌آوری‌های دیگری نیز توسعه می‌یابد که به صنعت آی‌تی یک کشور کمک خواهد کرد.

حالا از مقدمه‌ها می‌گذریم و پیچیدگی‌های فنی توسعه پیام‌رسان می‌پردازیم. برای توسعه‌ی یک پیام‌رسان چندین مؤلفه‌ی بسیار مهم وجود دارد. برخی از این موارد را معرفی کرده و توضیحی کوتاه درباره‌ی هرکدام می‌آوریم:

۱- بلادرنگ بودن

بلادرنگ بودن به این معناست که در دنیای پیام‌رسانی، یک محصول خوب باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکنش نشان داده و عملیات مورد نظر کاربر را حداکثر در چند ده میلی ثانیه انجام دهد. برای مثال اگر کاربر پیامی ارسال ‌می‌کند، انتظار دارد در کسری از ثانیه پیامش ارسال شده، به گیرنده برسد و به‌محض دریافت توسط گیرنده، از خوانده شدن پیامش باخبر شود. اگر در طول پروسه‌ی ارسال پیام (شامل ارسال پیام به سرور، تأیید دریافت پیام توسط سرور به کاربر اول، ارسال پیام از سرور به کاربر دوم، تایید دریافت پیام توسط کاربر دوم به سرور و در نهایت اعلام دریافت توسط کاربر دوم به کاربر اول)، کوچک‌ترین کندی از سمت کاربر حس شود،‌ کارآیی پیام‌رسان دچار چالش خواهد شد! بنابراین عملکرد پیام‌رسان حتی از تراکنش‌های بانکی هم باید سریع‌تر باشد.

رسیدن به این سرعت نیاز به زیرساخت فنی (سرور) کاملا بهینه و کارا دارد. علاوه‌بر این مشکلات زیرساختی در شبکه‌ی سرویس‌دهندگان اینترنت نیز به پای پیام‌رسان نوشته خواهد شد. برای مثال اگر در شبکه انتقال داده از سرور به کاربر کندی وجود داشته باشد، مقصر امر پیام‌رسان تلقی می‌شود. هیچ کاربری به مشکلات ارائه‌دهنگان اینترنت یا مخابرات و شبکه‌ی سراسری اینترنت کشور فکر نخواهد کرد.

۲- تنوع سرویس

برای توسعه‌ی پیام‌رسان باید سرویس‌های زیادی توسعه داده شوند. توسعه‌ی هر سرویس، رویه‌ی مستقلی دارد که مستلزم طی کردن روال‌های تحلیل، طراحی و پیاده سازی است. بررسی،‌ توسعه و آپدیت این فیچرها نیز نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی جداگانه‌ای است. تمام این عوامل که توسط تیم فنی پیام‌رسان مدیریت می‌شود، پیچیدگی کار توسعه‌ی پیام‌رسان را بیشتر می‌کند.

ادامه‌ی این متن را در پست بعدی بلاگ سروش‌پلاس بخوانید.