چرخ کسب‌وکار در سروش‌پلاس!

در برخی از پست‌های پیشین در این بلاگ، ترفندها و راهکارهایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را مطرح کردیم. از چگونگی تولید محتوای خوب گرفته تا ترفندهای عکاسی از محصولات و یا این‌که چطور به‌صورت اصولی محصولات را معرفی و پروموت کنیم. اما چگونه باید در کانال‌های سروش‌پلاس فعالیت داشته باشیم تا بهترین بازخورد و نتیجه را از کاربران دریافت کنیم؟

آغاز فعالیت در هر شبکه اجتماعی برای تولید محتوا در زمینه‌های کسب‌وکاری، اصول و قواعدی دارد که برای برقراری تعامل بیشتر و دریافت بازخورد بهتر از سوی کاربران، باید به آن‌ها توجه داشت. در نظر داشتن موقعیت، سن و یا علاقه‌مندی مخاطبان، رصد زمان فعالیت آن‌ها و هم‌چنین آشنایی با الگوریتم نمایش پست‌ها، از جمله موارد مهمی هستند که نیاز به توجه ویژه‌ی شما دارد. بخش زیادی از دعوت مخاطب به تعامل بیشتر وابسته به محتوای تولیدشده و نحوه‌ی ارتباط با کاربران است؛ اما بخش دیگری مربوط به پلتفرم و شبکه‌های اجتماعی به‌خصوصی است که شما آن را برای فعالیت انتخاب کرده‌اید. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، طبق شرایط منحصر به فرد خود و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، قواعد و قوانین نانوشته‌ای دارند که در نظر داشتن آن‌ها هنگام تولید محتوا برای این پلتفرم‌ها مفید و کاربردی خواهد بود.

برای فعالیت در کانال‌های سروش‌پلاس نیز مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، بهتر است مواردی را مدنظر قرار داد تا بیش‌ترین و بهترین بازخورد را از مخاطب‌مان دریافت کنیم. این نکات از تحلیل آماری فعالیت کاربران، مدت زمان حضور در پیام‌رسان و بررسی آماری فعالیت کانال‌های پرمخاطب به دست آمده‌است. در این‌جا به چهار نکته اشاره می‌کنیم که می‌تواند راهنمای شما در این مسیر باشد.

۱. نوع محتوا:

روشن است که برای تولید محتوایی که نظر مخاطب را جلب کند و در کنار آن با الگوریتم پلتفرم مدنظرمان مطابقت داشته باشد، می‌بایست اصول و قواعدی را رعایت کرد؛ از استانداردهای اولیه درست‌نویسی و در نظر داشتن پرسونای مخاطب گرفته تا جمله‌بندی‌های صحیح و نداشتن غلط املایی و نگارشی. اصولی که برای انتشار محتوا در سروش‌پلاس باید رعایت کنید متفاوت از اصول استاندارد نوشتاری نیستند. انتشار متون دست اول، ساده‌نویسی، توجه به قواعد نگارشی، حفظ سبک نگارشی و مواردی از این دست و هم‌چنین ذکر منبع و حفظ حق مولف برای استفاده از محتوایی که توسط سایرین منتشر شده، از مهم‌ترین اصول انتشار محتوا در این پیام‌رسان است. برای آشنایی بیشتر با اصول اولیه انتشار محتوای متنی، می‌توانید به مطلب ویژگی‌های یک محتوای خوب! مراجعه کنید.

 

 

۲. استانداردهای محتوا:

منظور از استانداردهای محتوا، تنها رعایت حداقل و حداکثر کاراکترها نیست؛ بلکه اصول و قواعدی است که برای نشر بهتر یک محتوا درون کانال شخصی و یا کسب‎وکاری خود می‌توانید به کار بگیرید تا بهترین بازخورد را از سوی مخاطبان خود دریافت کنید. برخی از اصول و استانداردهای جهانی تولید محتوای متنی در مطلب ده ایده برای معرفی هوشمند محصولات! قابل‌مشاهده است. اما نوع دیگری از استانداردها، در دسته‌ی قوانین و مقررات رسمی سروش‌پلاس قرار می‌گیرد که شامل عدم انتشار محتوای غیراخلاقی، غیرقانونی و ترویج‌دهنده خشونت، کودک‌آزاری و تروریسم است که مسئولیت آن برعهده انتشاردهنده محتوا خواهد بود. هم‌چنین رعایت مالکیت معنوی محتوای منتشرشده (کپی رایت)، از جمله دیگر مواردی است که عواقب نقض آن بر عهده مدیریت کانال‌ها خواهد بود. در بعضی از دسته‌بندی‌های خاص نیز قوانین ویژه‌ای تعریف شده؛ مانند دسته‌بندی کانال‌های کودکانه که تبلیغات در آن‌ها ممنوع است.

  1. زمان انتشار:

توجه به زمان انتشار محتوا و ارسال پست در تمامی شبکه‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ با در نظر داشتن زمان اوج ترافیک کاربران در هر شبکه اجتماعی و هم‌چنین توجه به مخاطبان خود (شاغل، خانه‌دار، جوان، نوجوان و…)، می‌توان بهینه‌ترین زمان فعالیت در آن پلتفرم را مشخص و بر آن اساس به فعالیت پرداخت. برای مثال، اگر شما محتوای علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان تولید می‌کنید، می‌بایست ساعت فعالیت شما در حدود ساعت ۱۵ الی ۱۸ باشد؛ زمانی‌که اکثر دانش‌آموزان در خانه و در حال استراحت‌اند. و یا اگر مخاطبان شما را افراد خانه‌دار و بازنشستگان تشکیل می‌دهند، ساعات ۹ الی ۱۱ و ۱۷ الی ۱۹ بهترین زمان انتشار محتواست.

البته برخی کانال‌ها و صفحات به دلیل شرایط و محتوای خاصی که دارند، باید با توجه به آمار و ارقام تجربی منحصر به خودشان بهترین زمان فعالیت خود را تعیین کنند. برای این کار می‌توانید در طول یک هفته، نمودارهای رشد و میزان بازدید صفحه خود را رصد کرده و با مقایسه آن‌ها، ساعات طلایی فعالیت کاربران و انتشار پست را پیدا کرده تا به بالاترین میزان بازخورد از سوی مخاطبان دست یابید؛ مانند کانال‌های خبری یا کانال‌هایی با محوریت موضوعی خاص.

بررسی کلی داده‌های مربوط به پراکندگی فعالیت کاربران فعال در سروش‌پلاس، بازه زمانی ۱۱ تا ۱۳ ظهر و ۱۸ تا ۲۰ بعد از ظهر را ساعات اوج فعالیت کاربران و هم‌چنین فعالیت کانال‌های فعال روزانه در این پیام‌رسان را نشان می‌دهد. بنابراین در این بازه‌های زمانی، تعداد کاربران آنلاین بیشتر و بازدید پست‌های منتشرشده بالاتر خواهد بود. برای مثال ساعات اوج فعالیت کاربران در کانال‌های سه دسته‌بندی پر طرفدار سرگرمی ۲۱ تا ۱۹، فیلم و موسیقی ۲۰ تا ۱۹ و سبک زندگی ۱۱ تا ۹ هستند.

  1. فواصل زمانی انتشار: تراکم پست‌های ارسالی توسط صاحبان کانال‌ها، علاوه بر بالا بردن نرخ فعالیت کانال، به واسطه ارسال پست به تناوب، امکان وارد شدن محتوای تولید شده را به صفحه پستچین افزایش داده و از طرفی به دلیل بالا رفتن تعداد کاربران، امکان ورود آن به صفحه کانال‌های برگزیده ویترین را نیز افزایش خواهد داد. با افزایش دنبال‌کنندگان کانال و رسیدن تعداد اعضا به بیشتر از ۳۰۰۰ نفر، امکان پرداخت درون‌کانالی برای کانال‌های کسب‌وکاری سروش‌پلاس فراهم شده که این امکان علاوه بر امنیت و سهولت بیشتر در پرداخت، امکانات و مزایایی برای صاحبان کانال‌ها و کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. برای اطلاع بیشتر از چگونگی فعال‌سازی امکانات فراهم شده برای مدیریت کانال‌ها، می‌توانید به مطلب ویژگی‌های کانال‌ها در سروش‌پلاس! مراجعه کنید.

در نظر داشتن این نکات برای راه‌اندازی یک کانال کسب‌وکاری در سروش‌پلاس، علاوه بر فراهم کردن امکاناتی مانند  پرداخت درون‌کانالی سروش‌پلاس و برگزاری لایو در کانال کسب‌وکاری خود، می‌تواند مسیر شما را هموار کرده تا در ادامه راه بتوانید با اطمینان‌خاطر بیشتری برای توسعه و گسترش کسب‌وکارتان قدم بردارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *