در رثای آنان که در پی چرایی‌اند!

به بهانه بزرگداشت علامه دهخدا و روز متخصصان دانش انسانی[۱]
فائزه حسین زادگان[۲]

در سال ۱۲۵۷ در محله سنگلج تهران مردی متولد شد که امروزه کسی نیست که نام او را نشنیده باشد؛ او صاحب چهار میلیون فیش و یادداشتی است که روی کاغذ و پاکت سیگار نوشته شد تا بتواند بزرگ‌ترین و جامع‌ترین فرهنگ لغات زبان فارسی را به نگارش درآورد.[۳]

دهخدا در تمام طول عمرش، چه به قصد تحریر و چه به قصد ترجمه، قلم‌اش را زمین نگذاشت؛ علاوه بر آن سیاست‌مدار و فعال سیاسی ـ اجتماعی بود و رخدادی در زمانه‌ی او نبود که به آن واکنش نشان ندهد. او در دوران مشروطه و در جریان انحلال مجلس ملی، با زبان طنز و تند و تیز خود به سیاست‌های حکومت و دولت‌مردان واکنش نشان می‌داد و مردم را با ادبیاتی روان اما بیدارکننده در جریان چون و چگونگی مسائل روز قرار می‌داد.

به واسطه همین اعتماد به مردم بود که در شورای ملی نماینده دو شهر تهران و کرمان شد و بعد از آن نیز در دوره‌های مختلف به ریاست دفتر وزارت فرهنگ، ریاست وزارت عدلیه و ریاست مدرسه حقوق و علوم سیاسی تهران که خود نیز روزگاری در آن تحصیل کرده بود، منصوب شد. او هم‌چنین در بحبوحه ملی شدن صنعت نفت نیز پشتیبان بی‌چون‌وچرای نهضت مصدق بود و در زمان کودتای ۲۸ مرداد نیز بارها منزل او را برای پیدا کردن دکتر فاطمی و محمد مصدق تفتیش و جست‌وجو کردند. خدمتی که او به حیات سیاسی و ادبی ایران کرد، پس از فردوسی شاعر پرآوازه ایران، با هیچ‌کس قابل مقایسه نیست. پس از گذشت ۶۶ سال از درگذشت دهخدا، هنوز امضای «دخو» بر پای اشعار و ستون‌نگاری‌های سوراسرافیل نشسته است و قلم روان و هجوآمیز او در «چرند و پرند» گواه تبحر و مهارت بی‌اندازه او در زبان و ادبیات فارسی بوده است.

اقدامات ارزش‌مند دهخدا و فعالیت او در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، از جمله ادبیات، روزنامه‌نگاری، سیاست و علوم اجتماعی، بهانه‌ای شد تا روز بزرگداشت وی را برای تجلیل از تیم‌های تخصصی تولید محتوا و کسب‌وکار پیام‌رسان سروش‌پلاس انتخاب کنیم چراکه امور مختلف مبتلابه در این گروه‌ها، متناظر با ویژگی‌ها و دانش‌های شخصیت ذوفنونی چون علی‌اکبر دهخداست؛ از زمان آغاز فعالیت، سعی ما بر این بوده تا مجموعه‌ای از بهترین متخصصان، کارشناسان و مهندسان ایرانی را گرد آورده تا بتوانیم خدمات مورد نیاز کاربرانمان را با بهترین کیفیت، طراحی و ارائه کنیم؛ از جمله مهم‌ترین این‌ها کارشناسان دانش انسانی هستند.

۴۰ درصد از همکاران ما در سروش پلاس در بخش تولید و مدیریت محتوا و کسب‌وکار مشغول به فعالیت هستند و خدمات پشتیبانی اپلیکیشن و ارتباط با کاربران سروش‌پلاس و کانال‌های آن را بر عهده دارند؛ تیم‌های روابط عمومی، مدیریت کانال‌های ویترین، ارتباط با کاربران، بازاریابی دیجیتال، هوش تجاری و رابط و تجربه کاربری، از این دسته‌اند.

تبلیغات و بازاریابی، طراحی گرافیک، تولید محتوا و هم‌چنین برندینگ و ارتباط با رسانه از طرف دیگر، جزو  فعالیت‌های زیرمجموعه‌ی بخش کسب‌وکار سروش‌پلاس است. به‌عنوان نمونه خلاصه‌ای از فعالیت‌های دو گروه SCM و CRM در ادامه آمده است؛

وظیفه تیم مدیریت محتوای ویترین (scm)، کمک به مالکان و مدیران کانال‌ها و هم‌چنین ارائه‌دهندگان خدماتی همچون توسعه‌دهندگان بات برای ارائه هرچه بهتر خدمات محتوایی و غیرمحتوایی خود است. در سروش‌پلاس، در حدود یک ‌میلیون کانال ثبت‌شده و بیش از ۱۰۰ هزار کانال فعال هفتگی وجود دارد که در حال ارائه خدمت به مخاطبان خود هستند. یکی از وظایف تیم مدیریت محتوای ویترین کمک به رعایت قوانین حوزه تولید محتوا در سروش پلاس از جمله حق مالکیت معنوی مؤلف اثر، جلوگیری از انتشار محتوای مستهجن و یا جلوگیری از ترویج خشونت است. اما هدف اصلی این تیم کمک به تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارها است تا محتوایی باکیفیت در اختیار کاربر قرار دهند.[۴]

گروه ارتیاط با مشتریان (CRM) سروش‌پلاس وظیفه‌ی پاسخ‌گویی به کاربران سروش‌پلاس را بر عهده دارد، هر جا که سؤال و اشکالی مطرح شود پشتیبانی پاسخگو خواهد بود؛ مانند بسترهایی چون اپلیکیشن سروش‌پلاس، کافه بازار، اینستاگرام یا سؤالاتی که از طریق ایمیل مطرح می‌شود. تیم پشتیبانی با تمام تیم‌های مجموعه‌ی سروش‌پلاس در ارتباط است؛ موضوع ارتباط این تیم با گروه روابط‌ عمومی در باب آماده‌سازی برخی محتواها از قبیل متون و عکس‌های مربوط به اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها به کاربران و مدیریت پاسخگویی‌ها در صفحه‌ی اینستاگرام سروش‌پلاس است و موضوع ارتباط با گروه مدیریت محتوا هم پیرامون محتواهای کانال‌های کاربران و مشکلاتی که ادمین‌ها احیاناً با آن‌ها مواجه می‌شوند، صورت‌بندی می‌شود.[۵]

بزرگداشت دهخدا، این بزرگ‌مرد فرزانه بهانه‌ای شد تا تقدیری از تیم‌های کسب‌وکاری و متخصصان علوم انسانی و ارتباطات مجموعه سروش‌پلاس به عمل آوریم؛

پُر واضح است که تبلیغات، بازاریابی، ارتباط مؤثر با کاربران، طراحی‌های کاربرپسند و تولید محتواهای متنوع، روح محصولی تکنولوژیک چون پیام‌رسان هستند و ضامن و مُمِدِّ حیات آن در میان جامعه‌ی هدف یعنی کاربران‌اند؛

سروش پلاس به داشتن شما افتخار می‌کند . . .

[۱] ۷ اسفند

[۲] دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی ـ دانشگاه علامه طباطبایی

[۳] علی‌اکبر دهخدا – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

[۴]وبلاگ سروش پلاس – آخرین اخبار و اطلاعیه های پیام رسان سروش پلاس در وبلاگ رسمی سروش پلاس (splus.ir)

[۵]وبلاگ سروش پلاس – آخرین اخبار و اطلاعیه های پیام رسان سروش پلاس در وبلاگ رسمی سروش پلاس (splus.ir)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *