وبلاگ سروش پلاس http://172.17.36.1/blog آخرین اخبار و اطلاعیه های پیام رسان سروش پلاس در وبلاگ رسمی سروش پلاس Sat, 26 Nov 2022 07:27:47 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.8.5 http://172.17.36.1/blog/wp-content/uploads/cropped-latest-icon-1-32x32.png وبلاگ سروش پلاس http://172.17.36.1/blog 32 32 همه چیز در باب مهاجرت به نسل پنجم پیام‌رسانی http://172.17.36.1/blog/%d9%86%d8%b3%d9%84-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c/ Wed, 23 Nov 2022 17:52:51 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=878   بنویسیم انتشار نسل جدید، بخوانیم مهاجرت تکنولوژیک پس از چند سال تلاش معماران فنی و مهندسین تیم سروش‌پلاس در بستر زیرساخت‌های موجود کشور، طراحی و برنامه‌نویسی نسل پنجم این پیام‌رسان با هدف ارتقای خدمات‌رسانی، افزایش سرعت عملکرد در آپلود و دانلود و بهبود سطح امنیت شبکه در آستانه انتشار … ادامه مطلب "همه چیز در باب مهاجرت به نسل پنجم پیام‌رسانی"

The post همه چیز در باب مهاجرت به نسل پنجم پیام‌رسانی appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
 

  1. بنویسیم انتشار نسل جدید، بخوانیم مهاجرت تکنولوژیک

پس از چند سال تلاش معماران فنی و مهندسین تیم سروش‌پلاس در بستر زیرساخت‌های موجود کشور، طراحی و برنامه‌نویسی نسل پنجم این پیام‌رسان با هدف ارتقای خدمات‌رسانی، افزایش سرعت عملکرد در آپلود و دانلود و بهبود سطح امنیت شبکه در آستانه انتشار قرار گرفته‌است؛ علاوه بر این، اکنون بستری مقیاس‌پذیر در زیرساخت پیام‌رسانی ایجاد شده که امکان میزبانی تا ۲۰۰ میلیون کاربر و توسعه سهل و متنوع امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزار را فراهم نموده است.

این رخداد بزرگ میسر نمی‌شد مگر با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی تیم سروش‌پلاس؛ مهندسین ما در گروه‌های اندروید، ios ، وب و  desktab، هوش مصنوعی و backend، تیم‌های پشتیبانی، بخش کسب‌وکار و مدیریت محصول، طراحی محصول، روابط عمومی و گرافیک همه در این کار بزرگ سهیم‌اند.

  1. فهرست تغییرات
  • بازطراحی بنیادین معماری و تکنولوژی پیام‌رسان برای افزایش سرعت و میزبانی از ۵۰ میلیون کاربر
  • بازطراحی و افزایش سرعت لود گفتگو‌ها
  • بازطراحی افزایش سرعت لود پیام‌ها
  • افزایش سرعت پیام‌رسانی
  • افزایش کیفیت تماس صوتی و تصویری
  • اضافه شدن امکانات کامل مدیریت دسترسی کاربران و مدیران در گروه‌
  • امکان ساخت گروه عمومی و خصوصی
  • اضافه شدن امکان تعیین سطح دسترسی مدیران کانال‌
  • امکان امضای خودکار پست‌های کانال
  • امکان شخصی‌سازی کامل دسته‌بندی‌های گفتگو
  • امکان منشن کردن افراد در گروه‌
  • امکان ارسال و نمایش عکس و فیلم به شکل آلبوم در گروه و کانال
  • امکان حذف و اضافه کردن مخاطبین از درون برنامه
  • امکان ارسال پیام ویدیویی در گفتگوها
  • امکان ارسال ایموجی متحرک
  • ارسال ساخت نظرسنجی به صورت نا‌شناس
  • لیست سیاه برای گروه‌ و کانال‌
  • فعال کردن تنظیمات حریم خصوصی برای جلوگیری از افزوده شدن به گروه
  • بهبود رابط کاربری

 

  1. مهاجرت به نسل جدید، کاری بزرگ و پراهمیت

همانطور که می‌دانید توسعه‌ی پیام‌رسان‌ها، در روزگار ما موضوعی مهم و قابل‌توجه است که حواشی گسترده‌ای هم دارد. این حواشی گسترده بیش از آن‌که فنی باشد، پیرامون ابعاد اجتماعی و فرهنگی مربوط به پیام‌رسان‌ها است. اما واقعیت آن است که تا زمانی که دست کم اطلاعات حداقلی در مورد پیچیدگی‌های فنی توسعه‌ی یک پیام‌رسان نداشته باشیم، نمی‌توانیم ابعاد اجتماعی و فرهنگی پیام‌رسان‌ها را هم به روشنی درک کنیم.

فن‌آوری پیام‌رسان بسیار پیچیده و با ۳۹ تکنولوژی مختلف در ارتباط است؛ تعدادی از این تکنولوژی‌ها، به اصطلاح تکنولوژی‌های «های‌ـ‌تک»  (High-Tech) را شامل می‌شوند که نیازمند دقت و بررسی بالایی برای تغییر و توسعه هستند. از این‌رو توسعه‌ دادن یک پیام‌رسان، صرفاً به‌ معنای ارائه‌ی تنها یک محصول نیست؛ هم‌زمان با توسعه‌ی یک پیام‌رسان باکیفیت، فن‌آوری‌های دیگری نیز توسعه می‌یابد که به صنعت آی‌تی یک کشور کمک خواهد کرد. از طرفی توسعه یک پیام‌رسان یک روند بسیار پیچیده است، از نیاز به توسعه سرویس‌ها و کلاینت‌های مختلف گرفته تا پیچیدگی سامان‌دهی فضای ذخیره اطلاعات و فایل‌ها و تامین امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران؛ از سوی دیگر توسعه و تغییر ساختار فنی و درونی یک پیام‌رسان مانند سروش‌پلاس که مدت‌ها در حال استفاده بوده، روزانه میلیون‌ها کاربر در آن در حال فعالیت هستند و هزاران گیگابایت دیتا و اطلاعات را روی سرورهای خود نگه می‌دارد، سختی کار را دو چندان می‌کند.

پس از استقرار تجهیزات زیرساختی جدید و راه‌اندازی سخت‌افزارهای مربوطه و نصب پلتفرم، پروژه پیاده‌سازی پروتکل و فناوری جدید به صورت عملیاتی در سطح کشور در دستورکار قرار گرفت. مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی این پلتفرم، متناسب بودن آن با مصرف سرویس‌های مختلف این پیام‌رسان بود؛ به این معنی که این پروتکل می‌تواند به خدمات مختلف پیام‌رسان (اعم از کانال‌ها و ویترین، فضای چت، تماس صوتی و تصویری، دستیار صوتی و ..)‌ به‌صورت بهینه منابع اختصاص دهد و به این واسطه جلوی قطع سرویس را بگیرد. معماری دقیق‌تر و جزئی‌تر این پروتکل در سطح ملی و در نیمه دوم سال ۹۷ طراحی شد و پیاده‌سازی پروژه نیز در همان زمان شروع شد تا توسعه این هسته پیام‌رسانی با شتاب بیشتری پی گرفته شود. به موازات این مسیر حرکت، برای اجرای یک پروژه‌ی شبیه‌ساز، ۹ تست استاندارد طراحی شد (تست اوج، تست پایه، تست پیش‌فرض، تست استرس و …) تا این پیام‌رسان ضمن توسعه در گام‌های مختلف، در مراحل متعدد، با این شبیه‌ساز تحت آزمایش قرار ‌گرفته و به تدریج اصلاح شود.

  1. فناوری های جدید به کار رفته در نسل جدید

اول از همه باید در مورد پروتکل صحبت کنیم. در دنیای علوم کامپیوتر یک پروتکل ارتباطی یا قرارداد ارتباط (Communication Protocol)، به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که کامپیوترها برای ارتباط با یکدیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند. یک پروتکل ارتباطی، علامت‌ها یا همان سیگنال‌هایی را تعریف می‌کند که کامپیوترها به یکدیگر می‌فرستند. هم‌چنین پروتکل ارتباطی، سایر جزئیاتی مثل نحوه آغاز و پایان ارتباط را نیز تشریح می‌کند.

پروتکل‌ها ممکن است به‌وسیله سخت‌افزار، نرم‌افزار یا ترکیبی از هر دو پیاده‌سازی شوند. سیستم‌های ارتباطی، از قالب‌های شفاف و مشخص برای تبادل پیام‌های مختلف استفاده می‌کنند که هر پیام دارای معنای دقیق و مشخصی است. باید بر سر پروتکل‌های ارتباطی در میان طرف‌های ارتباط به نوعی توافق صورت بگیرد. برای رسیدن به توافق، ممکن است یک پروتکل توسعه پیدا کند و به یک استاندارد تبدیل شود.

یکی از پروتکل‌های ارتباطی که با نام XMPP  (Protocol Extensible Messaging and Presence) شناخته می‌شود، پروتکل ارتباطی پیام‌رسانی گسترش‌پذیر است و با عنوان «پروتکل متن باز» نیز شناخته می‌شود؛ این پروتکل در حقیقت جایگزینی برای پروتکل ارتباطی مانند TCP ارائه شده‌است. از این پروتکل در ابتدا در بسیاری برنامه‌ها مانند google talk  یا facebook استفاده می‌شد؛ اپلیکیشن‌هایی نظیر واتساپ (whatsApp) و زوم (zoom) هر کدام نوعی از پروتکل ارتباطیXMPP  را توسعه داده و به کار گرفته‌اند. پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز پیش از این و تا سال ۱۴۰۰ و در نسل چهارم این اپلیکیشن از پروتکل XMPP  برای ارتباط شبکه و سیستم‌های خود استفاده می‌کرد، اما در توسعه نسل پنجم سروش‌پلاس پروتکل جدید به کار گرفته شده‌است.

ما در نسل جدید از پروتکل جدیدی استفاده می‌کنیم که برای پیام‌رسانی بهینه‌سازی شده است. از این‌رو مزایایی نسبت به پروتکل قبلی دارد. از جمله این مزایا می‌توان گفت ظرفیت کانکشن جدید در ثانیه بسیار بالاتر است و پهنای باند کمتری استفاده می‌کند.

  1. پیام‌رسانی در مقیاسی فراتر از مرزها

به غیر از پروتکل باید در مورد تغییر معماری هم اشاره‌ای داشته باشیم. با معماری جدید سروش‌پلاس می‌توانیم ادعا کنیم امروز سطح مقیاس‌پذیری بسیار بالاتری داریم. بطوریکه نه تنها برای پذیرایی از تمام بازار ایران آماده هستیم، بلکه نگاهی به بازارهای بین‌المللی هم داریم.

این معماری در سطح سرورهای داده نیز مقیاس‌پذیر شده،‌ اطلاعات کاربران در چندین پایگاه داده مجزا از هم ذخیره می‌شود. این موضوع هم قابلیت اطمینان در سرویس‌دهی را افزایش می‌دهد، هم به راحتی قابل توسعه می‌باشد.

از سمتی دیگر در این معماری تخصیص منابع نامتقارن است. یعنی همه گروه‌ها و کاربران با سیاست واحد از منابع استفاده نمی‌کنند. از این‌رو منابع بر اساس الگوی رفتار کاربر مصرف خواهد شد.

هم‌چنین با الگوی محلی‌سازی، سرورهایی که بیشتر با هم کار دارند می‌توانند نزدیک هم قرار گیرند تا سرعت پاسخگویی بیشتر و مصرف پهنای باند داخلی کمتر شود. این خلاصه‌ای از  تغییرات هست که پرداختن بیشتر به آن در این مقال نمی‌گنجد.

 

«واحد روابط‌عمومی سروش‌پلاس»

 

 

The post همه چیز در باب مهاجرت به نسل پنجم پیام‌رسانی appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
تکذیب یک خبر نادرست! http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%da%a9%d8%b0%db%8c%d8%a8-%db%8c%da%a9-%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%86%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b3%d8%aa/ Tue, 08 Nov 2022 15:42:05 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=875 ✍️ اخیراً یکی از خبرگزاری‌های داخلی خبری در باب عدم پاسخگویی و امکان خدمت‌رسانی پیام‌رسان‌های داخلی در خارج از ایران منتشر کرده است؛ 🔺 سروش‌پلاس رسماً این اخبار را تکذیب، و اعلام می‌دارد که پاسخ‌گویی ما و ارسال کد فعالسازی به کاربران در خارج از ایران همچنان ادامه دارد؛ ✅ … ادامه مطلب "تکذیب یک خبر نادرست!"

The post تکذیب یک خبر نادرست! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
✍️ اخیراً یکی از خبرگزاری‌های داخلی خبری در باب عدم پاسخگویی و امکان خدمت‌رسانی پیام‌رسان‌های داخلی در خارج از ایران منتشر کرده است؛

🔺 سروش‌پلاس رسماً این اخبار را تکذیب، و اعلام می‌دارد که پاسخ‌گویی ما و ارسال کد فعالسازی به کاربران در خارج از ایران همچنان ادامه دارد؛

✅ نمودار بالا میزان ارسال پیامک خارجی [کد فعالسازی] در مهرماه ۱۴۰۱ را نمایش می‌دهد!

«روابط‌عمومی سروش‌پلاس»

🌐 splus.ir

The post تکذیب یک خبر نادرست! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
دسته‌بندی «سبک زندگی» در سروش‌پلاس! http://172.17.36.1/blog/%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/ Sat, 22 Oct 2022 09:50:42 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=869 توی پیام‌رسان ۲۶ میلیون نفری سروش‌پلاس، در کنار کانال‌های کسب‌وکاری هزاران کانال مشغول به تولید محتوا در زمینه‌های مختلف سرگرمی، ورزشی، آموزشی و … هستن. شما می‌تونید از چند راه مختلف به کانال موردنظرتون دسترسی داشته باشید که یکی از سریع‌ترین دسترسی‌ها مراجعه به ویترین سروش‌پلاس و مشاهده فهرست دسته‌بندی‌هاست. … ادامه مطلب "دسته‌بندی «سبک زندگی» در سروش‌پلاس!"

The post دسته‌بندی «سبک زندگی» در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
توی پیام‌رسان ۲۶ میلیون نفری سروش‌پلاس، در کنار کانال‌های کسب‌وکاری هزاران کانال مشغول به تولید محتوا در زمینه‌های مختلف سرگرمی، ورزشی، آموزشی و … هستن. شما می‌تونید از چند راه مختلف به کانال موردنظرتون دسترسی داشته باشید که یکی از سریع‌ترین دسترسی‌ها مراجعه به ویترین سروش‌پلاس و مشاهده فهرست دسته‌بندی‌هاست. تمامی دسته‌بندی‌های سروش‌پلاس در صفحه اصلی ویترین تفکیک شده و قابل‌مشاهده است؛ یکی از این دسته‌بندی‌ها «سبک زندگی» هست که طبق آمار و ارقام بازدیدکنندگان به عنوان سومین طبقه‌بندی پرطرفدار ویترین شناخته شده!

تمامی کانال‌ها با محتوای سبک زندگی توی این دسته‌بندی برای مخاطبان گردآوری شده و مجموعه‌ی کاملی از محتوای مربوط به سبک زندگی رو که توسط کانال‌داران سروش‌پلاس تهیه و منتشر شده رو در اختیار کاربران قرار میده.

مواقعی که وقتی برای خریدن لباس نداریم و مشتاقیم بدونیم چجوری با چیدن یه ترکیب جدید بین لباس‌هایی که توی کمد لباس‌هامون پیدا میشه، می‌تونیم استایل مناسب بسازیم بدون این‌که هزینه‌ای رو متحمل بشیم؛ مراجعه به دسته‌بندی مد و استایل که از زیرمجموعه‌های بخش سبک زندگی هست، می‌تونه برامون راه‌گشا باشه. این بخش با بیش‌ترین فراوانی کانال در این دسته‌بندی، محتوای متنوعی در زمینه‌های مد و پوشش، آرایشی و زیبایی ارائه میده.

بخش آشپزی و مهارت‌های زندگی هم در همین طبقه‌بندی قرار می‌گیره تا دستورپخت غذاهای ملل مختلف رو در اختیار مخاطبانش قرار بده و از نکات ریز و درشت آشپزی برای طبخ یه وعده غذای سالم و خوشمزه برامون بگه! آموزش مهارت‌های سفره‌آرایی و میوه‌آرایی هم برای کسایی که به هنرهای خانگی علاقه دارن تا سفره‌هاشون رو رنگین کنن، توی همین دسته‌بندی پیدا میشه.

این دسته‌بندی برای مخاطبان مشتاق به یادگیری هنرهایی مثل خیاطی، بافتنی آموزش‌های تصویری و ویدیویی داره و علاوه بر اون با ارائه ترفندهای پرکاربرد و ایده‌های خلاقانه، می‌تونه یک دوره آموزشی رایگان رو در اختیار شما قرار بده که به دلیل تعرفه مصرف یک سوم اینترنت کاربران، بهترین گزینه برای آرشیو سلسله ویدیوهای آموزشی هست! این دفعه که چشم‌تون به تیکه پارچه‌ها و لوازمی که به نظر دورریختنی هستن افتاد، یه سری به این بخش بزنین تا با یکم خلاقیت و یکم حوصله به خرج دادن، از دورریختنی‌ها دست‌سازه‌های کاربردی بسازین!

بخش دیگه‌ی این دسته‌بندی مربوط به گروه‌های سلامتی، توصیه‌های پزشکی و طب سنتی میشه. توی این کانال‌ها به توصیه‌های مربوط به سبک زندگی سالم و نکات پزشکی دسترسی پیدا می‌کنین. نکات تغذیه‌ای و رژیم‌های سالم غذایی برای گروه‌های سنی مختلف مانند رشد و سلامت کودک از جمله‌ محتوای این بخشه که به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیره. برخی از متخصصین به نام در حوزه طب سنتی هم کانال رسمی خودشون رو توی سروش‌پلاس مدیریت می‌کنن و پاسخگوی سوالات مراجعین هستن.

 

آخرین بخش این دسته‌بندی کانال‌های مشاوره، روان‌شناسی، مشاوره‌های خانوادگی و تربیت فرزند هست. کانال‌های توصیه‌های تربیتی و پرورشی کودکان و نوجوانان هم از جمله بخش‌هایی به حساب میاد که مخاطب زیادی داره و زوجین جوان و والدین استقبال خوبی ازش کردن. دلیلش هم اینه که محتوای جامع و کاملی درباره تربیت کودک از دوران نوزادی تا نوجوانی در این بخش جمع‌آوری شده تا راهنمای خوبی برای کسایی باشه که به تازگی صاحب فرزند شدن. روان‌شناسی رابطه، مهارت‌های ارتباط با دیگران و مدیریت احساسات از جمله موضوعات این بخش محتوایی هستن.

با مراجعه به ویترین سروش‌پلاس و انتخاب «دسته‌بندی» سبک زندگی، از دسترسی سریع و رایگان به محتوای متنی، تصویری و ویدیویی تمام بخش‌های ذکر شده لذت ببرین!

The post دسته‌بندی «سبک زندگی» در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
مردمان سرزمین صفر و یک! http://172.17.36.1/blog/%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d9%88-%db%8c%da%a9/ Tue, 13 Sep 2022 13:27:37 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=865 بسیاری از ما اسم و عنوان برنامه‌نویسی را بارها شنیده‌ایم و آن را به کار برده‌ایم، بدون آن‌که دقیقا بدانیم کار برنامه‌نویس چیست و حوزه کاری او منحصر به چه محدوده‌ای است. در دنیای مدرن امروز و با رشد بی‌وقفه فناوری‌های موبایلی و تکنولوژی‌های پیشرفته، نیاز به متخصصان فناوری اطلاعات، … ادامه مطلب "مردمان سرزمین صفر و یک!"

The post مردمان سرزمین صفر و یک! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
بسیاری از ما اسم و عنوان برنامه‌نویسی را بارها شنیده‌ایم و آن را به کار برده‌ایم، بدون آن‌که دقیقا بدانیم کار برنامه‌نویس چیست و حوزه کاری او منحصر به چه محدوده‌ای است. در دنیای مدرن امروز و با رشد بی‌وقفه فناوری‌های موبایلی و تکنولوژی‌های پیشرفته، نیاز به متخصصان فناوری اطلاعات، از جمله برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان و مهندسین نرم‌افزار روز به روز بیشتر شده و نیاز به مهارت مهندسان این حوزه در هر لحظه از زندگی روزمره، از خرید و سرگرمی گرفته تا تحصیل و آموزش احساس می‌شود. مشاغل دنیای فناوری هر روز گسترده‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده و شاخه‌های فرعی آن به سرعت تبدیل به رشته‌های مادر می‌شوند. از طرفی با این وصف، تاریخ انقضای چنین مشاغلی نیز زودتر به سر خواهد آمد؛ تا جایی که ممکن است پیش از این‌که به خودمان بیاییم بسیاری از این مشاغل به همان سرعتی که ظهور و بروز پیدا کرده‌اند از دور بازی خارج شوند! بنابراین به‌روزرسانی مهارت و دانش تخصصی برای فعالان عرصه فناوری و تکنولوژی یک ضرورت همیشگی به حساب می‌آید.

نخستین برنامه‌‌نویس رایانه ایدا لاولیس، بانوی ریاضی‌دان و کنتس انگلیسی بود که در اکتبر ۱۸۴۲ برای اولین‌بار الگوریتمی را به منظور پیاده‌سازی روی موتور تحلیلی[۱] چارلز بابیج، جهت محاسبه‌ی عدد برنولی[۲] نوشته و منتشر کرد. اما به دلیل این که ماشین بابیج در زمان لاویس برای عملکرد استاندارد کامل نشده بود، هرگز موفق نشد تا اجرای الگوریتم خود را ببیند. بعدها کنراد تسوزه آلمانی‌تبار، صد سال پس از لاولیس و برای اولین‌بار در سال ۱۹۴۱، یک برنامه را بر اساس عملکرد الکترونیکی مدرن مبتنی بر رایانه اجرا کرد؛ کاری که بسیار شبیه به کدنویسی برنامه‌نویس‌های امروز با کامپیوترهای مدرن است.

دستگاه‌های قابل برنامه‌ریزی و تنظیم، الگوریتم‌های رمزگشایی و رمزگذاری همه و همه برای قرن‌ها وجود داشته‌اند؛ اما کدنویسی به صورتی که امروز می‌شناسیم، با «کد ماشین» که زبان برنامه‌های اولیه کدنویسی بود آغاز شد که غالبا به صورت دودویی نوشته می‌شد[۳]. زبان‌های جدیدی نیز به تدریج ایجاد شد تا به برنامه‌نویس اجازه دهد دستورالعمل‌ها را در قالب متن‌های مختلف مشخص کند. برنامه‌نویس می‌بایست عناصر مهمی را در کدهای خود به اجرا بگذارد؛ مانند کاربردپذیری، نگهداشت‌پذیری، کارایی ارگونومی و قابلیت حمل. با در نظر گرفتن این عناصر در الگوریتم‌ها، به نحوی که بتوان از آن‌ها برای حل مسئله و پیشبرد منطق زبانی استفاده کرد، در نهایت مجموعه‌ای از کدها ارائه می‌شود تا به راه‌حل مسئله موردنظر پرداخته‌شود. برنامه‌نویس‌ها هم‌چنین برای برطرف کردن اشکالات این ساختارهای منطقی، آن‌ها را توسط رایانه آزمایش می‌کنند. بسیاری از نوآوری‌های فنی در برنامه‌نویسی ـ فناوری‌های رایانش پیشرفته، زبان‌های جدید پیچیده و ابزارهای برنامه‌نویسی ـ نقش برنامه‌نویس را از نو تعریف کرده‌اند تا کد‌نویسی با سهولت بسیار بیشتری انجام گیرد. به دلیل همین ابزار متنوع در برنامه‌نویسی، عناوین شغلی برنامه‌نویس‌ها و شرح وظایف آن‌ها با توجه به سازمانی که در آن هستند ممکن است متفاوت باشند.

برنامه‌نویسان سروش‌پلاس با هدف طراحی و ارائه پیام‌رسانی ساده، جذاب و تماماً ایرانی، با وجود همه‌ی چالش‌ها و دست‌اندازها بر سر راه رشد فناوری اطلاعات کشورمان دست به توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زدند تا بتوانند بهترین خدمات را با بیش‌ترین سهولت در دسترس کاربران سروش‌پلاس قرار دهند. تیم‌های برنامه‌نویسی در سروش‌پلاس در چند گروه تخصصی اندروید، ios، دسکتاپ، جاوا، وب و بک‌اند در حال فعالیت‌اند که نتیجه این همکاری پیام‌رسان ایرانی سروش‌پلاس است که به بازنویسی کامل پروتکل ارتباطی جدید این پیام‌رسان در نسل پنجم آن انجامیده است.

بخشی از فعالیت‌های تیم اندروید سروش‌پلاس رفع کردن باگ‌های گزارش‌شده از سمت کاربران، نگهداری کدها و بازنویسی بخش‌هایی است که نیاز به بازیابی دارند؛ هم‌چنین توسعه‌ی بخش‌های جدید برای پیام‌رسان نیز از دیگر وظایف همکاران بخش اندروید است. جذابیت کار در تیم اندروید، حرکت بر روی لبه‌ی تکنولوژی و استفاده از دانش‌های به‌روز و زنده‌ای است که اعضای گروه در محیط آکادمیک کسب کرده‌اند و از طرفی برای پیش‌برد هرچه بهتر کار، نیازمند ارتقای دانش خود و حرکت در مسیر جریان اصلی و رایج کدنویسی هستند. برنامه‌نویسان اندروید لازم است تمام فناوری‌ها و دانش‌های جدید حوزه‌ی کاری خود را فرا بگیرند و با توجه به فضای سنگین رقابت در حوزه‌ی پیام‌رسان‌ها، آن‌ها را مورد آزمون و خطای مدیریت‌شده قرار دهند تا در صورت مفید بودن برای توسعه پروژه‌های درون تیم به کار ببندند.[۴]

گروه توسعه جاوا نیز در صورت بروز مشکلات جدی، مسئول بازیابی سرویس‌ها و حفظ پایداری و نگهداری آن‌ها نیز هستند؛ توسعه سرویس‌ها نیز که امری بسیار جدی، دقیق و نیازمند دانش و تجربه‌ی فراوانی است، از بخش‌های هیجان‌انگیز کار گروه جاوا است؛ مرور و توسعه‌ی کدها به سه منظور رفع نیازهای موردی پیش آمده در بسترهای مختلف، تغییر و نگهداری کُدهای پیش‌تر توسعه یافته و ایجاد و توسعه‌ی افزونه‌های جدید و اضافه شدن هرگونه امکان جدید، همه و همه در دستور کار تیم جاوا قرار می‌گیرد.

مهندسان ما در حوزه‌های هوش مصنوعی، توسعه شبکه، برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم و ساختار داده شبانه‌روز در تلاش هستند تا پیام‌رسانی با استانداردهای جهانی طراحی و ارائه کنند و محیطی امن و مطمئن را برای کاربران سروش‌پلاس فراهم کنند. سرویس‌های جدید سروش‌پلاس، تماس‌پلاس و اعلام‌وضعیت جدیدترین دستاورد برنامه‌نویسان و مهندسان کامپیوتر این پیام‌رسان است که به تازگی در اختیار کاربران قرار گرفته‌است. پروژه‌های عظیمی که در طول حیات ۵ ساله سروش‌پلاس انجام شده، از جمله اعمال معماری میکروسرویس، بازنویسی پروتکل‌های شبکه و پروتکل‌های ارتباطی، جز با همت و تلاش بی‌دریغ مهندسان ما در بخش فنی محقق نمی‌شد. ۲۲ شهریور بهانه‌ای شد برای گرامی‌داشت و تقدیر از برنامه‌نویسان این مجموعه، به امید موفقیت‌هایی افزون و روزهایی روشن.

[۱] . ماشین محاسبه‌گر برنامه‌پذیر

[۲] . دنباله‌ای از اعداد گویا

[۳].https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3

[۴] . https://blog.splus.ir/%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%ab%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%be%db%8c-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%9f/

The post مردمان سرزمین صفر و یک! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
تولد هنر هفتم در ایران http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%88%d9%84%d8%af-%d9%87%d9%86%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/ http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%88%d9%84%d8%af-%d9%87%d9%86%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/#respond Mon, 12 Sep 2022 07:29:30 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=862 ورود اولین دستگاه سینماتوگراف (دوربین فیلم‌برداری) به ایران همراه کاروان مظفرالدین‌شاه که درحال بازگشت از اروپا بود، آغازگر رخدادهای تاریخی بسیاری بود. تصاویری از کارنوال اسناند در اروپا، نخستین تصاویری بود که توسط این دستگاه ضبط و ثبت شد. با ورود سینماتوگراف به ایران و تنها ۵ سال پس از … ادامه مطلب "تولد هنر هفتم در ایران"

The post تولد هنر هفتم در ایران appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
ورود اولین دستگاه سینماتوگراف (دوربین فیلم‌برداری) به ایران همراه کاروان مظفرالدین‌شاه که درحال بازگشت از اروپا بود، آغازگر رخدادهای تاریخی بسیاری بود. تصاویری از کارنوال اسناند در اروپا، نخستین تصاویری بود که توسط این دستگاه ضبط و ثبت شد. با ورود سینماتوگراف به ایران و تنها ۵ سال پس از اختراع سینما توسط برادران لومیر، اولین سالن سینمای ایران در سال ۱۲۷۹ در شهر تبریز با نام «سینما سولی» توسط کاتولیک‌ها ساخته شد. پس از آن در سال ۱۲۸۳ سالن دیگری در خیابان چراغ گاز تهران و هم‌زمان سالن سینمای رشت و پس از آن در سال ۱۲۹۳ سالن سینمای بوشهر و مشهد نیز راه‌اندازی شدند.

همه‌ی اولین‌های سینمای ایران، از نخستین سالن سینما در تبریز گرفته تا نخستین فیلم ایرانی بر روی پرده، همه و همه در کمتر از سی سال رخ داد. تحولات دنیای هنر هفتم با سرعت زیادی در حال وقوع بود و مدت زیادی طول نکشید تا فیلم‌های صامت، بلندخوانی میان‌نویس‌ها و سالن‌های چندکاربردی که علاوه بر نمایش فیلم، شعبده‌بازی و تردستی هم در آن‌ها اجرا می‌شد، با رشد سینما و صنعت فیلم‌سازی در ایران به تدریج کم‌رنگ و منسوخ شدند. فیلم سینمایی «دختر لر»، نخستین فیلم ناطقی بود که توسط سینمای هند و با روایت یک داستان عاشقانه روی پرده سینمای ایران آمد. استقبال از تولیدات فیلم‌سازان ایرانی نیز با تولید فیلم‌هایی مثل شیرین و فرهاد، فردوسی، لیلی و مجنون و … قابل‌توجه بود اما با بالا گرفتن آتش جنگ جهانی دوم، سینمای ایران مدتی دچار رکود شد.

به تدریج و از سال ۱۳۲۲ با اوج‌گیری دوباره سینمای ایران، کارگردانان ایرانی با ساختن فیلم‌های عامه‌پسند جایگاه خود را در گیشه به دست آوردند. موضوعات این فیلم‌ها عمدتا عاشقانه، جنایی و سرگرم‌کننده بودند تا رضایت مخاطبان را به دست بیاورند و جانی دوباره به سالن‌های سینما ببخشند. کسانی چون اسماعیل کوشان، که به عنوان پدر سینمای ایران شناخته می‌شود، هوشنگ طاووسی و ساموئل خاچیکیان که نخستین فیلم در سینمای دفاع مقدس را بر روی پرده آورد، از پیش‌گامان نخستین سال‌های فیلم‌فارسی بودند.

از اوایل ۱۳۴۰ تولید بیش از اندازه فیلم‌های گیشه‌ای که تنها با هدف ایجاد سرگرمی ساخته می‌شدند، انتقادات زیادی را به دنبال آورد. سینمای «موج نو» ایران در همین زمان بود که نخستین بارقه‌ها را از خود نشان داد. در حدود سال‌های ۱۳۴۸ تقابل سینمای موج نو و فیلم‌فارسی شدت گرفت؛ قشر تحصیل‌کرده از فیلم‌فارسی و موضوعات آن استقبال نمی‌کردند و همین موجب رشد و ترقی سینمای موج نو در ایران شد. بزرگانی چون کیارستمی، مهرجویی، حاتمی و شهیدثالث از جمله فیلم‌سازان پیشرو موج ‌نو در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی بودند.

فیلم «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد، «خشت و آینه» ابراهیم گلستان و «شب قوری» از جمله فیلم‌هایی است که در این دوره اکران شده‌بود. اکثر این فیلم‌ها مبتنی بر وقایع تجربی و واقعیت‌های جامعه آن روز ایران ساخته می‌شد. برای مثال «خانه سیاه است» مبتنی بر زندگی جزامیان در «آسایشگاه جزامیان باباغی» در تبریز ساخته شده‌بود که در جشنواره فیلم ونیز سال ۲۰۱۹ پس از ۵۷ سال به اکران در آمد. از جمله شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های موج نو می‌توان به «گاو» داریوش مهرجویی که با الهام از کتاب «عزاداران بَیَل» غلام‌حسین ساعدی ساخته شده‌بود و «قیصر» مسعود کیمیایی اشاره کرد. سینمای موج نو تا به امروز و در نسل دوم و سوم آن در دهه‌های هفتاد و هشتاد ادامه‌دار بوده‌است که از جمله فیلم‌های این دوره می‌توان به درباره الی، هامون، جدایی نادر از سیمین و فروشنده اشاره کرد.

سینمای کودک و نوجوان نیز در ایران سال‌ها طول کشید تا به رسالت خود پی ببرد. مخاطب فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان تا مدت‌ها در اصل بزرگسالان بودند؛ بازیگران کودک بیشتر برای سروشکل دادن به داستان اصلی فیلم‌نامه حضور داشتند تا اینکه کاراکترهای اصلی داستان با قصه‌های منحصر به خود باشند. اما این ژانر به تدریج از دهه ۴۰ جایگاه خود را به دست آورد و فیلم‌های سینمایی با مخاطب هدف کودک و نوجوان روی پرده سینما رفت. هم‌چنین پس از تاسیس کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴، تولیدات سینمایی برای این گروه سنی به لحاظ کمیت و کیفیت ارتقا یافت.

در طول این سال‌ها سینمای ایران با وجود تمام رکودها، ممیزی‌ها و سانسورها چه قبل و چه بعد از انقلاب، تا به این‌جا به حیات خود ادامه داده و هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر هفتم را با جریان خود همراه کرده‌است. به همین بهانه و به صورت نمادین، ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما در ایران نام‌گذاری شده‌است.

سینماسروش نیز یکی از خدمات پیام‌رسان سروش‌پلاس است که آرشیوی از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی را برای مخاطبان خود به نمایش گذاشته تا کاربران و علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون، با اینترنت یک سوم امکان دسترسی به فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های این مجموعه را داشته‌باشند. در دسته‌بندی‌های مختلف این سرویس می‌توانید با توجه به ژانر مورد علاقه خود به صورت آنلاین و بدون نگرانی از حجم بسته اینترنت و اشغال فضای حافظه تلفن همراه، از مشاهده‌ی ساعت‌ها فیلم و سریال و هم‌چنین کارتون و انیمیشن ایرانی و خارجی لذت ببرید!

The post تولد هنر هفتم در ایران appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%88%d9%84%d8%af-%d9%87%d9%86%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/feed/ 0
تازه‌های سروش‌پلاس! http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d8%a7%d8%b2%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/ Thu, 01 Sep 2022 08:52:15 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=830 سرویس اعلام وضعیت سروش‌پلاس، خدمت جدیدی از این پیام‌رسان است که به جهت بهبود خدمات ارتباطی به کاربران ارائه شده‌است. این سرویس با دارا بودن امکان استفاده آفلاین، بهترین گزینه برای ارسال پیام در مواقع اضطراری می‌باشد. پیام‌رسان سروش‌پلاس با ۲۳ میلیون کاربر و با برخورداری از امکان برقراری تماس … ادامه مطلب "تازه‌های سروش‌پلاس!"

The post تازه‌های سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
سرویس اعلام وضعیت سروش‌پلاس، خدمت جدیدی از این پیام‌رسان است که به جهت بهبود خدمات ارتباطی به کاربران ارائه شده‌است. این سرویس با دارا بودن امکان استفاده آفلاین، بهترین گزینه برای ارسال پیام در مواقع اضطراری می‌باشد.

پیام‌رسان سروش‌پلاس با ۲۳ میلیون کاربر و با برخورداری از امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و ارسال انواع پیام‌ها از جمله پیام‌های تصویری و ویدئویی، صوتی و متنی در چت خصوصی، گروه‌ها و کانال‌ها، تصمیم به ارائه خدمت ثبت پیام به‌صورت آفلاین گرفت. در این سرویس می‌توانید بدون نیاز به اینترنت و تنها با دارا بودن یک سیم‌کارت فعال از اپراتورهای ایرانسل و یا همراه‌اول، در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا رایگان پیام خود را برای دوستانتان ثبت کنید.

این نوع از پیام‌رسانی به‌ویژه برای زمانی‌که به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید کاربردی خواهد بود.  اگر برای گذران اوقات فراغت راهی مناطق کوهستانی و یا جنگل و کویر می‌شوید و یا در جاده‌هایی که آنتن‌دهی مطلوبی ندارد راهی سفر هستید، استفاده از سرویس اعلام وضعیت بهترین راه برای در ارتباط ماندن با همراهان و هم‌سفران شماست. توجه داشته باشید تنها کسانی امکان مشاهده پیام‌های ثبت شده در این سرویس را دارند که به شماره تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند. پیام‌های شما در این سرویس بلافاصله پس از ثبت توسط سایرین قابل‌مشاهده هستند. برای دسترسی به سرویس اعلام وضعیت سروش‌پلاس را از اینجا دانلود کنید.

 

راهنمای استفاده:

برای فعال‌سازی این سرویس ابتدا می‌بایست به بخش تنظیمات سروش‌پلاس خود مراجعه کنید؛ در صورت تمایل به مشاهده وضعیت دوستان‌تان گزینه «مشاهده وضعیت» و برای ثبت پیام خود گزینه «اعلام وضعیت» را لمس کنید.

در بخش مشاهده وضعیت، شما می‌توانید پیام‌های ثبت شده توسط دیگران را مشاهده کنید. برای این کار ابتدا می‌بایست شماره تلفن‌همراه فرد موردنظرتان را وارد کنید. در صورتی‌که دوستان‌تان پیامی را در این سرویس ثبت کرده باشند، در این بخش به صورت لحظه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود؛ هم‌چنین زمان ثبت پیام نیز قابل‌مشاهده خواهد بود.

پس از وارد کردن شماره موردنظر، پیام ثبت شده توسط دوستانتان به این صورت برای شما نمایش داده می‌شود:

در قسمت اعلام وضعیت، کافی‌ست پیام خود را در باکس «ثبت وضعیت» وارد کرده تا کسانی‌که به شماره تلفن‌همراه شما دسترسی دارند، بتوانند پیام شما را در این سرویس مشاهده کنند.

این سرویس برای مسافران عراق در اربعین حسینی نیز در دسترس بوده تا در پیاده‌روی اربعین بتوانند بدون اتصال به اینترنت و یا دارا بودن سیم‌کارت عراقی، از موقعیت مکانی همراهان خود مطلع شوند و نیز دوستان و خانواده‌های خود را در جریان مسیر حرکت خود قرار دهند.

 

تماس‌پلاس نیز دیگر سرویس جدید پیام‌رسان سروش‌پلاس است که برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که با مخاطبین غیرسروش‌پلاسی خود تماس تلفنی برقرار کنند. پیش از این کاربران می‌توانستند به صورت درون‌برنامه‌ای با مخاطبین سروش‌پلاس خود تماس برقرار کنند؛ اما با استفاده از این سرویس کاربران سروش‌پلاس می‌توانند با تمامی خطوط تلفن ثابت و تمامی اپراتورهای تلفن‌همراه (همراه اول، ایرانسل، رایتل و…) تماس بگیرند. برای دسترسی به سرویس تماس‌پلاس، سروش‌پلاس را از اینجا دانلود کنید.

این سرویس علاوه بر دسترسی آسان و هزینه مقرون به صرفه، نیازی به نصب برنامه برای مخاطب مقصد نداشته و صرفا کاربری که در حال برقراری تماس و شماره‌گیری است می‌بایست وارد اکانت خود در سروش‌پلاس شده باشد.

هزینه برقراری تماس از طریق این سرویس با خطوط ثابت و همراه هر دقیقه ۲۵ تومان است؛ هم‌چنین مشاهده و خرید بسته‌های ویژه مکالمه از طریق صفحه مربوط به این سرویس در پیام‌رسان امکان‌پذیر است.

برقراری تماس با این سرویس در ایام اربعین حسینی و تا انتهای ماه صفر رایگان می باشد. کاربران می‌توانند از دو روش درگاه مستقیم بانکی یا استفاده از اعتبار کیف پول اقدام به خرید بسته‌های به‌صرفه‌ی مکالمه نمایند. پس از خرید بسته، این سرویس برای کاربر فعال شده و کاربر می‌تواند با حساب کاربری سروش‌‌پلاس با تمامی اپراتورها و هم‌چنین خطوط خانگی مخابرات تماس برقرار کند. از کاربردهای این سرویس می‌توان به تسهیل تماس با زائرین کربلا در ایام پیاده‌روی اربعین اشاره کرد.

 

جدیدترین نسخه سروش‌پلاس را از لینک‌های زیر دانلود کنید:

سایت رسمی سروش‌پلاس

کافه بازار

مایکت

 

The post تازه‌های سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
ناگفته‌های آموزش مجازی http://172.17.36.1/blog/%d9%86%d8%a7%da%af%d9%81%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c/ http://172.17.36.1/blog/%d9%86%d8%a7%da%af%d9%81%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c/#respond Wed, 31 Aug 2022 12:54:47 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=827 آموزش از معدود زمینه‌هایی است که تا همین چندسال اخیر، تکنولوژی و فناوری‌های روز نتوانسته بودند چندان به قلمروی آن وارد شوند. ارتباطات، کسب‌وکارها، تفریحات و سرگرمی همه و همه به نحوی از تحول فناوری و رشد و توسعه تکنولوژی بهره می‌بردند و علاوه بر آن خود نیز به این … ادامه مطلب "ناگفته‌های آموزش مجازی"

The post ناگفته‌های آموزش مجازی appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
آموزش از معدود زمینه‌هایی است که تا همین چندسال اخیر، تکنولوژی و فناوری‌های روز نتوانسته بودند چندان به قلمروی آن وارد شوند. ارتباطات، کسب‌وکارها، تفریحات و سرگرمی همه و همه به نحوی از تحول فناوری و رشد و توسعه تکنولوژی بهره می‌بردند و علاوه بر آن خود نیز به این واسطه، تغییرات چشمگیری را تجربه می‌کردند. آموزش اما سال‌های سال بود که به راه و روش نخستین خودش به کارش ادامه می‌داد؛ مدارس و دانشگاه‌ها آموزش و انتقال دانش را به همان شکلی ادامه می‌دادند که صد و یا دویست سال پیش انجام می‌شد.

با همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، نظام‌های آموزش و پرورش در همه دنیا راه چاره را در کمک گرفتن از فناوری‌های جدید و رو آوردن به آموزش از راه دور دانستند. هرچند که این نوع از آموزش سال‌ها بود که توسط علاقه‌مندان به کسب دانش و مهارت‌های شغلی مورد توجه قرار گرفته بود، اما در حوزه آموزش‌های رسمی چندان با اقبال روبه‌رو نشده بود.

شاغلان خویش‌فرما(فریلنسرها)، خودآموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و یا زبان‌آموزانی که مایل بودند تمامی مهارت‌های خود و یا بخشی از آن را در بستر فضای مجازی و در زمینه‌های مختلف رشد و توسعه بدهند، از انواع ابزارهای تکنولوژی استفاده می‌کردند تا علاوه بر بهره بردن از آن‌ها به عنوان یک ابزار کمک آموزشی که بسیاری از دوره‌های آموزشی را به طور رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد، از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به عنوان بستری برای برقراری ارتباط با گروه‌هایی با علاقه‌مندی مشابه استفاده کنند.

در بسیاری حوزه‌ها در ارتباط بودن با گروه‌هایی با علاقه‌مندی مشابه، روند آموزش را بهبود داده و درک عمیق مفاهیم را با پرسش و پاسخ میان دانش‌آموزان و هنرجویان تسهیل خواهد کرد. مفاهیم «یادگیری پیوسته» و «یادگیری فعال» نیز در اینجا مطرح می‌شود. آموزش تک‌سویه یا غیرمشارکتی که اغلب در مدارس با آن مواجه هستیم، نمی‌تواند تمامی انتظارات ما از روند یادگیری را برآورده کند؛ بلکه با درگیر کردن فرد در روند آموزش و مشارکتی کردن آن است که می‌توان یادگیری فعال را پیاده‌سازی کرد. این روش مشارکتی که می‌تواند به یادگیری فعال یا پیوسته منجر شود در مدارس نیز امکان ظهور و بروز دارد؛ اما حقیقت این است که بستر فضای مجازی و گروه‌های دوستانه‌ای که در آن تشکیل می‌شوند در نسبت با محیط آموزش سنتی و رسمی بهتر می‌تواند فضایی را برای تبادل اطلاعات فراهم کند. بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل مختلف نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند به‌صورت حضوری پرسش‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند؛ ترس از مورد تمسخر واقع شدن توسط گروه هم‌سالان می‌تواند از جمله این دلایل باشد. اما در فضای مجازی علاوه بر در ارتباط بودن با گروه همکلاسی‌ها، افراد می‌توانند در سایر گروه‌های آموزشی با موضوع مشابه در ارتباط باشند تا اشکالات خود را حتی با کسانی‌که از نزدیک نمی‌شناسند مطرح کنند.

البته نمی‌توان نقاط ضعف فضای مجازی و ارتباطات شکل‌گرفته در آن را نادیده گرفت؛ قلدری‌های سایبری و مورد حمله واقع شدن از سوی افراد ناشناس به ویژه برای سنین پایین می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. بسیاری از والدین، معلمان و یا مسئولان مدارس بر تفاوت میان «اینترنت خوب» یا «اینترنت بد» و خطرات ناشی از عدم تشخیص این دو تاکید می‌کنند؛ مانند این‌که ممکن است دانش‌آموزان به اطلاعات آموزشی نادرستی دسترسی پیدا کنند و دچار سردرگمی شوند. از طرف دیگر والدین نیز نگران تاثیرات جانبی شبکه‌های اجتماعی بر فرزندان‌شان و وضعیت تحصیلی آن‌ها هستند. هم‌چنین باید به این نکته توجه داشت که درک رابطه‌ی میان یادگیری رسمی و یادگیری غیررسمی به شناخت زمینه‌ی اجتماعی هر دوی آن‌ها بستگی دارد.

در حالی که فناوری‌های دیجیتال پیشین مانند موتورهای جستجو، ممکن است تأثیر مستقیم‌تری بر یادگیری مستقل بگذارد، رسانه‌های اجتماعی جدید تغییرات ظریف‌تری را در روابط میان دانش‌آموزان، معلمان و والدین ایجاد می‌کند که به این ترتیب ابعاد حیاتی و ذاتی انواع یادگیری برجسته می‌گردد. حقیقت این است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند صمیمیت و اصطکاک بیشتری را میان دانش‌آموزان مدرسه ایجاد می‌کنند؛ اما این روابط هیچ‌وقت به طور کامل مستقل از ارتباطات مرتبط با والدین و معلمان نیستند. حمایت والدین و معلمان در پیگیری روند یادگیری دانش‌آموزان در فضای مجازی و حتی تطبیق شرایط و رویه‌های آموزش برای سهولت هرچه بیشتر در به کارگیری این ابزارها می‌تواند کمک بزرگی در مسیر رشد و آموزش تحصیلی، شغلی و یا فردی آن‌ها باشد. از آن‌جایی که امروزه ورود به بازارکار بدون آشنایی و تسلط به سازوکار فناوری‌های جدید تکنولوژی ممکن نیست، این آشنایی و درگیر شدن با فناوری‌های جدید می‌تواند در تحول کاربرد اینترنت و فضای مجازی برای این گروه سنی موثر باشد.

چنان‌که شاهد هستیم استقبال از آموزش مجازی و از راه دور، چه در سطح آموزش رسمی و چه در سطح موسسات غیررسمی و غیر انتفاعی (مانند مراکزی که دوره‌ها و وبینارهای آنلاین برگزار می‌کنند)، روز به روز بیشتر از قبل شده و حتی در دوران پساکرونا نیز این روند ادامه‌دار بوده‌است. آموزش مجازی به‌واسطه امکانی که در اختیار افراد قرار می‌دهد از جمله صرفه‌جویی در وقت و هزینه و انرژی، هم‌چنان تداوم دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای آموزش به تمامی گروه‌های سنی باشد. بسیاری از افرادی که تمایل دارند دانش و مهارت خود را در اختیار سایرین قرار دهند، حتی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های پیام‌رسان‌های مختلف، به انتشار مطالب خود می‌پردازند؛ پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در دسته‌بندی آموزش و فناوری، می‌توان بسیاری از کانال‌های آموزشی درسی و غیردرسی را پیدا کرد که در زمینه‌های گوناگون دست به انتشار محتوای آموزشی می‌زنند. هرچند ما در رسیدن به نهایت استفاده از ابزار تکنولوژی و فناوری موانع و مشکلات زیادی را پیش رو داریم، اما نترسیدن از تجربه‌های جدید و به کارگیری گجت‌های جدید در دنیای فناوری، می‌تواند به حرکت ما در این مسیر سرعت بخشیده و اطلاعات و دانش به‌روزتر، جامع‌تر و موثق‌تری را برای کاربران، کودکان و نوجوانان فراهم کند.

The post ناگفته‌های آموزش مجازی appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%d9%86%d8%a7%da%af%d9%81%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c/feed/ 0
چرخ کسب‌وکار در سروش‌پلاس! http://172.17.36.1/blog/%da%86%d8%b1%d8%ae-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/ http://172.17.36.1/blog/%da%86%d8%b1%d8%ae-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/#respond Wed, 10 Aug 2022 06:12:28 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=824 در برخی از پست‌های پیشین در این بلاگ، ترفندها و راهکارهایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را مطرح کردیم. از چگونگی تولید محتوای خوب گرفته تا ترفندهای عکاسی از محصولات و یا این‌که چطور به‌صورت اصولی محصولات را معرفی و پروموت کنیم. اما چگونه باید در کانال‌های سروش‌پلاس فعالیت داشته … ادامه مطلب "چرخ کسب‌وکار در سروش‌پلاس!"

The post چرخ کسب‌وکار در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
در برخی از پست‌های پیشین در این بلاگ، ترفندها و راهکارهایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را مطرح کردیم. از چگونگی تولید محتوای خوب گرفته تا ترفندهای عکاسی از محصولات و یا این‌که چطور به‌صورت اصولی محصولات را معرفی و پروموت کنیم. اما چگونه باید در کانال‌های سروش‌پلاس فعالیت داشته باشیم تا بهترین بازخورد و نتیجه را از کاربران دریافت کنیم؟

آغاز فعالیت در هر شبکه اجتماعی برای تولید محتوا در زمینه‌های کسب‌وکاری، اصول و قواعدی دارد که برای برقراری تعامل بیشتر و دریافت بازخورد بهتر از سوی کاربران، باید به آن‌ها توجه داشت. در نظر داشتن موقعیت، سن و یا علاقه‌مندی مخاطبان، رصد زمان فعالیت آن‌ها و هم‌چنین آشنایی با الگوریتم نمایش پست‌ها، از جمله موارد مهمی هستند که نیاز به توجه ویژه‌ی شما دارد. بخش زیادی از دعوت مخاطب به تعامل بیشتر وابسته به محتوای تولیدشده و نحوه‌ی ارتباط با کاربران است؛ اما بخش دیگری مربوط به پلتفرم و شبکه‌های اجتماعی به‌خصوصی است که شما آن را برای فعالیت انتخاب کرده‌اید. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، طبق شرایط منحصر به فرد خود و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، قواعد و قوانین نانوشته‌ای دارند که در نظر داشتن آن‌ها هنگام تولید محتوا برای این پلتفرم‌ها مفید و کاربردی خواهد بود.

برای فعالیت در کانال‌های سروش‌پلاس نیز مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، بهتر است مواردی را مدنظر قرار داد تا بیش‌ترین و بهترین بازخورد را از مخاطب‌مان دریافت کنیم. این نکات از تحلیل آماری فعالیت کاربران، مدت زمان حضور در پیام‌رسان و بررسی آماری فعالیت کانال‌های پرمخاطب به دست آمده‌است. در این‌جا به چهار نکته اشاره می‌کنیم که می‌تواند راهنمای شما در این مسیر باشد.

۱. نوع محتوا:

روشن است که برای تولید محتوایی که نظر مخاطب را جلب کند و در کنار آن با الگوریتم پلتفرم مدنظرمان مطابقت داشته باشد، می‌بایست اصول و قواعدی را رعایت کرد؛ از استانداردهای اولیه درست‌نویسی و در نظر داشتن پرسونای مخاطب گرفته تا جمله‌بندی‌های صحیح و نداشتن غلط املایی و نگارشی. اصولی که برای انتشار محتوا در سروش‌پلاس باید رعایت کنید متفاوت از اصول استاندارد نوشتاری نیستند. انتشار متون دست اول، ساده‌نویسی، توجه به قواعد نگارشی، حفظ سبک نگارشی و مواردی از این دست و هم‌چنین ذکر منبع و حفظ حق مولف برای استفاده از محتوایی که توسط سایرین منتشر شده، از مهم‌ترین اصول انتشار محتوا در این پیام‌رسان است. برای آشنایی بیشتر با اصول اولیه انتشار محتوای متنی، می‌توانید به مطلب ویژگی‌های یک محتوای خوب! مراجعه کنید.

 

 

۲. استانداردهای محتوا:

منظور از استانداردهای محتوا، تنها رعایت حداقل و حداکثر کاراکترها نیست؛ بلکه اصول و قواعدی است که برای نشر بهتر یک محتوا درون کانال شخصی و یا کسب‎وکاری خود می‌توانید به کار بگیرید تا بهترین بازخورد را از سوی مخاطبان خود دریافت کنید. برخی از اصول و استانداردهای جهانی تولید محتوای متنی در مطلب ده ایده برای معرفی هوشمند محصولات! قابل‌مشاهده است. اما نوع دیگری از استانداردها، در دسته‌ی قوانین و مقررات رسمی سروش‌پلاس قرار می‌گیرد که شامل عدم انتشار محتوای غیراخلاقی، غیرقانونی و ترویج‌دهنده خشونت، کودک‌آزاری و تروریسم است که مسئولیت آن برعهده انتشاردهنده محتوا خواهد بود. هم‌چنین رعایت مالکیت معنوی محتوای منتشرشده (کپی رایت)، از جمله دیگر مواردی است که عواقب نقض آن بر عهده مدیریت کانال‌ها خواهد بود. در بعضی از دسته‌بندی‌های خاص نیز قوانین ویژه‌ای تعریف شده؛ مانند دسته‌بندی کانال‌های کودکانه که تبلیغات در آن‌ها ممنوع است.

  1. زمان انتشار:

توجه به زمان انتشار محتوا و ارسال پست در تمامی شبکه‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ با در نظر داشتن زمان اوج ترافیک کاربران در هر شبکه اجتماعی و هم‌چنین توجه به مخاطبان خود (شاغل، خانه‌دار، جوان، نوجوان و…)، می‌توان بهینه‌ترین زمان فعالیت در آن پلتفرم را مشخص و بر آن اساس به فعالیت پرداخت. برای مثال، اگر شما محتوای علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان تولید می‌کنید، می‌بایست ساعت فعالیت شما در حدود ساعت ۱۵ الی ۱۸ باشد؛ زمانی‌که اکثر دانش‌آموزان در خانه و در حال استراحت‌اند. و یا اگر مخاطبان شما را افراد خانه‌دار و بازنشستگان تشکیل می‌دهند، ساعات ۹ الی ۱۱ و ۱۷ الی ۱۹ بهترین زمان انتشار محتواست.

البته برخی کانال‌ها و صفحات به دلیل شرایط و محتوای خاصی که دارند، باید با توجه به آمار و ارقام تجربی منحصر به خودشان بهترین زمان فعالیت خود را تعیین کنند. برای این کار می‌توانید در طول یک هفته، نمودارهای رشد و میزان بازدید صفحه خود را رصد کرده و با مقایسه آن‌ها، ساعات طلایی فعالیت کاربران و انتشار پست را پیدا کرده تا به بالاترین میزان بازخورد از سوی مخاطبان دست یابید؛ مانند کانال‌های خبری یا کانال‌هایی با محوریت موضوعی خاص.

بررسی کلی داده‌های مربوط به پراکندگی فعالیت کاربران فعال در سروش‌پلاس، بازه زمانی ۱۱ تا ۱۳ ظهر و ۱۸ تا ۲۰ بعد از ظهر را ساعات اوج فعالیت کاربران و هم‌چنین فعالیت کانال‌های فعال روزانه در این پیام‌رسان را نشان می‌دهد. بنابراین در این بازه‌های زمانی، تعداد کاربران آنلاین بیشتر و بازدید پست‌های منتشرشده بالاتر خواهد بود. برای مثال ساعات اوج فعالیت کاربران در کانال‌های سه دسته‌بندی پر طرفدار سرگرمی ۲۱ تا ۱۹، فیلم و موسیقی ۲۰ تا ۱۹ و سبک زندگی ۱۱ تا ۹ هستند.

  1. فواصل زمانی انتشار: تراکم پست‌های ارسالی توسط صاحبان کانال‌ها، علاوه بر بالا بردن نرخ فعالیت کانال، به واسطه ارسال پست به تناوب، امکان وارد شدن محتوای تولید شده را به صفحه پستچین افزایش داده و از طرفی به دلیل بالا رفتن تعداد کاربران، امکان ورود آن به صفحه کانال‌های برگزیده ویترین را نیز افزایش خواهد داد. با افزایش دنبال‌کنندگان کانال و رسیدن تعداد اعضا به بیشتر از ۳۰۰۰ نفر، امکان پرداخت درون‌کانالی برای کانال‌های کسب‌وکاری سروش‌پلاس فراهم شده که این امکان علاوه بر امنیت و سهولت بیشتر در پرداخت، امکانات و مزایایی برای صاحبان کانال‌ها و کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. برای اطلاع بیشتر از چگونگی فعال‌سازی امکانات فراهم شده برای مدیریت کانال‌ها، می‌توانید به مطلب ویژگی‌های کانال‌ها در سروش‌پلاس! مراجعه کنید.

در نظر داشتن این نکات برای راه‌اندازی یک کانال کسب‌وکاری در سروش‌پلاس، علاوه بر فراهم کردن امکاناتی مانند  پرداخت درون‌کانالی سروش‌پلاس و برگزاری لایو در کانال کسب‌وکاری خود، می‌تواند مسیر شما را هموار کرده تا در ادامه راه بتوانید با اطمینان‌خاطر بیشتری برای توسعه و گسترش کسب‌وکارتان قدم بردارید.

The post چرخ کسب‌وکار در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%da%86%d8%b1%d8%ae-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/feed/ 0
از عدل مظفری تا صیانت سایبری! http://172.17.36.1/blog/%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%af%d9%84-%d9%85%d8%b8%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%a7-%d8%b5%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c/ http://172.17.36.1/blog/%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%af%d9%84-%d9%85%d8%b8%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%a7-%d8%b5%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c/#respond Thu, 04 Aug 2022 09:49:23 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=821 ۱۴ مردادماه با صدور فرمان مشروطیت در تقویم  ایران به یاد مانده است. مشروطه‌ای که سال‌ها طول کشید تا به ثمر بنشیند و از خودش ردپایی در تاریخ کشورمان به جا بگذارد. زمانی‌که مشروطه‌خواهان در هیاهوی سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۲۸۴ در مجلس شورای ملی به دنبال گرفتن امضای حکم مشروطه … ادامه مطلب "از عدل مظفری تا صیانت سایبری!"

The post از عدل مظفری تا صیانت سایبری! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
۱۴ مردادماه با صدور فرمان مشروطیت در تقویم  ایران به یاد مانده است. مشروطه‌ای که سال‌ها طول کشید تا به ثمر بنشیند و از خودش ردپایی در تاریخ کشورمان به جا بگذارد. زمانی‌که مشروطه‌خواهان در هیاهوی سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۲۸۴ در مجلس شورای ملی به دنبال گرفتن امضای حکم مشروطه از شاه قاجار بودند، تصورش را هم نمی‌کردند که چنین جنبشی با همه‌ی تلاش‌ها و زحمات، در گذر سال‌های نه چندان طولانی در طول تاریخ به دست فراموشی سپرده شود.

در حقیقت مشروطه سال‌ها پیش از این آغاز شده بود. زمانی‌که ناصرالدین شاه قاجار از تحولات و توسعه مدرنیته اروپایی به وجد آمده بود و نخبگان و دولت‌مردان رساله‌ها و سفرنامه‌هایی از وضعیت حکم‌رانی و مردم‌داری ملل اروپایی به نگارش درآوردند تا مردم را از وضعیت زمانه‌ی خودشان آگاه کنند، نقطه آغازی بود بر بیداری و آگاهی مردم از استبداد حاکم بر کشور. بسیاری از راویان تاریخ، مانند ناظم‌الاسلام کرمانی در «تاریخ بیداری ایرانیان» و احمد کسروی در «تاریخ مشروطه ایران»، جرقه‌ی آغازین این جنبش را در «بیداری ایرانیان» و آگاهی اجتماعی و جمعی مردم می‌دانند؛ منظور کسروی از بیداری ایرانیان، وقوف آن‌ها به عقب‌ماندگی، ضعف در برابر کشورهای پیشرفته و اعتراض به حکومت استبدادی و در نهایت حرکت به سمت دموکراسی‌طلبی است.

در ادامه متفکرانی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی و میرزا ملکم‌خان به روشنگری توده‌ی مردم پرداختند و بالاخره جنبش‌هایی مانند جنبش تنباکو به عنوان اولین نشانه‌های بیداری ایرانیان پدیدار شد. کسروی چاپ روزنامه‌ها و نشریات، انتشار کتاب‌هایی مانند آثار عبدالرحیم طالبوف و زین‌العابدین مراغه‌ای، توسعه‌ی مدرسه‌ها و علاقه‌مندی مردم به رویدادهای جهان را نشانه‌های این تحول فکری برمی‌شمارد. وقوع انقلاب ۱۹۰۵ در روسیه و همچنین تاثیرات انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه و قانون اساسی به نگارش درآمده پس از این انقلاب، الهام‌بخش انقلاب‌ها و جنبش‌های مهمی در منطقه و جهان شد.

رساله ارزشمند «یک کلمه» میرزا یوسف خان تبریزی، تلاشی بود برای آشنایی نخبگان و دولت‌مردان ایران با قانون اساسی فرانسه. مستشارالدوله در این رساله به پنج تفاوت اصلی بین قانون فرانسه و قوانین ایران می‌پردازد و با مقایسه‌ی ۱۹ اصل اعلامیه حقوق بشر و شهروند ۱۷۸۹ فرانسه با آیات قرآن کریم، احادیث و روایاتی از امامان و شیخ طوسی و دیگر علما، نتیجه می‌گیرد که قوانین فرنگستان لزوما با قوانین شرع در تضاد نیستند و می‌توانند به عنوان الگوی اولیه در نگارش قانون جدید ایران مورد استفاده قرار بگیرند. وی پیشرفت کشور را فقط در یک کلمه و آن هم «قانون» می‌داند.[۱]

حلقه‌ها و گعده‌های نقد سیاست حاکم بر کشور و سلطنت مطلقه، آرام آرام از پستوی خانه‌ها به صحن مساجد و تیمچه‌های بازار راه پیدا کرد و صدای مشروطه‌خواهی و طلب عدالت‌خانه روز به روز بلندتر شد؛ تا زمانی‌که در ۲۱ آذر ۱۲۸۴ علاءالدوله حاکم وقت تهران، چند تن از تاجران خوش‌نام بازار تهران را به خاطر افزایش قیمت قند، فلک کرد. در پی این واقعه، سلسله‌ای از اعتراضات و بست‌نشینی‌ها شکل گرفت. از بست‌نشینی در صحن حرم حضرت عبدالعظیم تا بست‌نشینی در قم و بارگاه حضرت معصومه تا تحصن در سفارت‌خانه بریتانیا در تهران.

در طرفی حامیان سلطنت در عین این‌که خواهان ترقی فن و دانش بودند، اما هم‌زمان از محدود شدن قدرت صاحب‌منصبان واهمه داشتند و مشروعه‌خواهان نیز نگران به خطر افتادن اسلام در پی اجرای مشروطه و تصویب قوانین به سبک و سیاق اروپاییان بودند. در طرف دیگر ماجرا، مشروطه‌خواهان مانند ستارخان و باقرخان و علمای دینی مانند آیت‌الله سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی نیز به طرفداری از حکومت مشروطه، خواهان برپایی عدالت‌خانه بودند. درگیری‌ها ماه‌ها ادامه یافت؛ دربار، نخست از پذیرش خواسته‌ها سر باز زد، اما در نهایت سه هفته پس از شروع تحصن در سفارت انگلیس، مظفرالدین شاه، مشیرالدوله را به نخست‌وزیری برگزید و فرمان مشروطیت را امضا کرد.

با امضای فرمان مشروطیت در ۱۴ مردادماه ۱۲۸۵و سپس برگزاری انتخابات، نخستین مجلس شورای ملی در ۱۴ مهر ۱۲۸۵ افتتاح و تدوین پیش‌نویس قانون اساسی به عنوان اولین مسئولیت این مجلس با الگو قرار دادن قانون اساسی بلژیک و فرانسه آغاز شد. از مهم‌ترین دستاوردهای نخستین قانون اساسی، این نکته بود که هر عهدنامه‌ای بدون تصویب در مجلس فاقد اعتبار شناخته شده و مجلس به عنوان نماینده‌ی مردم، مسئول و مرجع نهایی تصمیم‌گیری در مورد همه‌ی قوانین، مقررات، بودجه، قراردادها، وام‌ها، امتیازات و انحصارات بود.

هرچند که انقلاب مشروطه در ادامه راه به علت بر تخت نشستن محمدعلی‌شاه قاجار که با مشروطه سر سازگاری نداشت و سپس روی کار آمدن حکومت تازه‌نفس پهلوی و رویکردهای دیکتاتورمآبانه رضاشاه نتوانست به حیات خود ادامه دهد، اما به گواه تاریخ، سابقه‌ی حق‌طلبی و دموکراسی‌خواهی، سرگذشتی طولانی و پر فراز و فرود در کشورمان داشته و علی‌رغم افول‌ها و شکست‌ها، روح عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی همواره در بطن میهن ما در جریان بوده‌است.

امروز پس از گذشت بیش از صد سال از وقایع مشروطه و پشت سر گذاشتن دو انقلاب، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، زمان مناسبی است برای بررسی دستاوردهای این رخداد تاریخی. تشکیل مجلس شورای اسلامی در سال‌های نخستین بعد از انقلاب ۱۳۵۷، از جمله حرکت‌هایی در راستای آرمان‌های انقلاب مشروطه بود. در انتخابات دوره‌های مختلف مجلس، گروه‌های مختلف بازیگران اصلی صحنه دموکراسی ایران بودند که در طول این سال‌ها، با چالش‌ها و مسائل بسیاری مواجه بوده‌اند. در سال‌های اخیر نیز مسائل مربوط به حکمرانی و سیاست‌گذاری در حوزه فناوری و به‌ویژه‌‌‌، حکمرانی فناوری‌‌‌های دیجیتال و فضای‌مجازی مورد ‌توجه واقع شده‌‌‌اند.

حکمرانی در معنای کلاسیک، مفهومی در حوزه مدیریت سیاسی است که با تعابیر متفاوتی بیان می‌شود و بر رابطه میان حاکمیت و شهروندان متمرکز است. در عمومی‌‌‌ترین استفاده، حکمرانی بر حرکت از رویکرد قبلی به ‌نام حکومت (رویکرد قانون‌گذاری بالا به پایین که به‌دنبال تنظیم رفتار افراد و نهادها به شکل مشخص و کاملا جزئی است) به سمت حکمرانی (رویکردی که تلاش دارد تا پارامترهای سیستم را به‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم کند که افراد و نهادها در درون آن عمل کرده و در نتیجه خودتنظیمی به‌وجود آمده و سیستم به نتایج مورد‌نظر دست پیدا کند) یا به ‌‌‌بیان‌‌‌دیگر بر جایگزینی مفهوم «اعمال قدرت بر» با «واگذاری قدرت به» تاکید دارد. آن‌چه در طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» دیده می‌شود، رویکردی «مرکزگرایانه» است. در این رویکرد، تمام تصمیم‌‌‌ها توسط یک مرکز معین و مشخص گرفته و اعمال می‌شوند؛ به این ترتیب با نوعی سیاست‌گذاری بالا به پایین مواجهیم که در آن یک منبع قدرت بالاتر، سیاست‌ها و تصمیمات را اتخاذ کرده و در لایه‌های پایین‌تر اعمال می‌کند. شاهد مثال این امر موارد و عناوینی است که بدون مشورت با کارشناسان و فعالان متخصص این حوزه تعیین‌شده و مشخصاً در تدوین آن‌ها تنها دغدغه‌های حاکمیتی ـ امنیتی [آن‌هم تعریف خاصی از امنیت؛ چرا که به خطر افتادن سرمایه‌ها، بیکاری و عدم ثبات در هر اکوسیستم اقتصادی ـ اجتماعی خود نوعی ناامنی است] مورد توجه قرار گرفته‌است. این یک‌‌‌سویگی در تعیین و تدوین، به‌‌‌قدری آشکار است که مواردی فاحش در نقض رویه‌های قانون‌گذاری، مقررات‌گذاری و بی‌‌‌توجهی به لایه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربران مشاهده می‌شود[۲].

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی هرچند در نسبت با آن‌چه تاکنون گفته شد، ابعاد پنهان بسیاری دارد که یا مغفول مانده و یا به اندازه‌ی اهمیت آن مورد توجه واقع نشده‌است. قانون‌گذاری سرکوب‌گرایانه می‌تواند به‌طور مستقیم بر زیست صنایع و کسب‌وکارهای کوچک اثرگذار باشد. فضای مجازی، فضایی پویا و به طور مداوم در حال تغییر و تحول است؛ از طرفی این تغییرات مداوم، کار فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی را دشوار می‌کند و لزوم تطبیق یافتن با تغییرات آن را تشدید می‌کند و از سوی دیگر، گواهی است بر اینکه این محیط پذیرای قوانین صلب نبوده و نخواهد بود. در عرصه حکمرانی دیجیتال، پویایی همیشگی فضای مجازی می‌بایست همواره مدنظر قرار داده شود. نکته مهم دیگر در این‌جا توجه به تفاوت میان قانون‌نویسی و مقرره‌نویسی است؛ قانون‌گذار باید تنها مفاهیم اساسی را تعریف کند؛ به این معنی که حدود داده‌ها، مرزهای استفاده از آن‌ها و موارد حیاتی مشخص شود و در پایین‌‌‌دست، در نحوه اجرای قوانین، مقرره‌نویسی صورت پذیرد. درواقع از آن‌جا که سرعت قانون‌گذاری از سرعت ابداعات تکنولوژیک کندتر است، باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای قانون‌گذاری کرد که عرصه‌های نوین در برنامه‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی، معطل قوانین تاریخ مصرف گذشته نشوند. به عبارت دیگر قانون‌گذار در چنین عرصه‌‌‌ای نباید وارد ساحت ایجاب و امور مقرره‌گذاری شود و تنها باید به چندین سلب اساسی بپردازد[۳].

نادیده گرفتن فعالان حوزه‌ی فضای مجازی و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی در این روند، موجب وارد آمدن آسیب جدی به بخش عظیمی از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی آنلاین خواهد شد. این آسیب با توجه به سهم بزرگی که کسب‌وکارهای اینترنتی در چرخ اقتصاد دارند، می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را بر بدنه قشر کارآفرین و صاحبان کسب‌وکارها و خانواده‌های آن‌ها وارد کند. به این ترتیب بدنه حکمرانی دولت و در راس آن نمایندگان مردم، می‌بایست به این نکته توجه کافی داشته باشند تا در آینده نیازی به جبران خسارات وارد آمده بر اقتصاد کشور و کسب‌وکار شهروندان نباشد.

 

 

منابع:

دنیای اقتصاد(۱۴۰۰).پاشنه آشیل طرح صیانت. شماره روزنامه: ۵۳۰۹، تاریخ چاپ: ۱۸/۸/۱۴۰۰،  شماره خبر: ۳۸۱۴۱۵۵

 

[۱] . https://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%DA%A9_%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%87

[۲] . https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3814155

[۳] . https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3814155

 

The post از عدل مظفری تا صیانت سایبری! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%af%d9%84-%d9%85%d8%b8%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%a7-%d8%b5%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c/feed/ 0
خانه دوست کجاست؟ http://172.17.36.1/blog/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/ http://172.17.36.1/blog/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/#respond Sat, 30 Jul 2022 12:23:35 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=817 هر سال ۳۰ جولای مقارن با ۸ مرداد، در تقویم به عنوان روز جهانی دوستی نام‌گذاری شده است. مفهومی که در راه دور و دراز تاریخ همواره موردتوجه بوده و جایگاه و اهمیت آن در دوره‌های مختلف و توسط فیلسوفان و اندیشمندان محل بحث و گفتگو بوده‌است. از آغاز فلسفه … ادامه مطلب "خانه دوست کجاست؟"

The post خانه دوست کجاست؟ appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
هر سال ۳۰ جولای مقارن با ۸ مرداد، در تقویم به عنوان روز جهانی دوستی نام‌گذاری شده است. مفهومی که در راه دور و دراز تاریخ همواره موردتوجه بوده و جایگاه و اهمیت آن در دوره‌های مختلف و توسط فیلسوفان و اندیشمندان محل بحث و گفتگو بوده‌است. از آغاز فلسفه و ارسطو و افلاطون گرفته تا فلاسفه شرقی و مکاتب اسلامی، دیدگاه‌های گوناگونی در این‌باره وجود دارند.

دوستی نزد ارسطو یک فضیلت، یا حداقل واجد نوعی فضیلت است. فضیلتی که بیشتر به خاطر خودش محبوب است و نه به خاطر نتایجی که از آن حاصل می‌شود. او معتقد است: «حتی اگر همه‌ی اسباب و چیزهای نیک در دنیا را به ما ببخشند، هیچ‌کس نمی‌پذیرد که بی دوست زندگی را بگذراند». دوستی از نظر او، تنها به یک شکل ظاهر نمی‌شود، بلکه بر سه نوع است و هر نوع آن منزلت متفاوتی با دیگری دارد:

نوع اول دوستی، مبتنی بر سودمندی است. این نوع دوستی، طبیعتاً زودگذر است، چون مطابق شرایط تغییر می‌کند. رابطه‌ی دوستانه در این گونه از دوستی‌ها، هم‌زمان با ناپدیدشدن زمینه‌ای که دوستی بر آن مبتنی بوده است از دست می‌رود؛ چرا که فقط آن زمینه بوده که این دوستی را زنده نگه می‌داشته‌است.

نوع دوم دوستی بر پایه لذت است که روابط دوستانه جوانان بیشتر بر این مبنا سامان می‌یابد. جوانان زندگی را بر اساس احساس‌شان انتظام داده و علاقه محوری آن‌ها متمرکز بر لذت فردی و استفاده‌ی لذت‌بخش از لحظه‌هاست.

دوستی نوع سوم، که از نگاه ارسطو دوستی کامل به شمار می‌رود، بر اساس کمال و فضیلت یا آرِته (arete) است. فقط دوستی کسانی‌که نیک هستند و در نیک‌خویی با یک‌دیگر مشابهت دارند، کامل است. هریک از افراد این گروه به نحوی مشابه برای دیگری آرزوی خیر می‌کند؛ اینان حقیقی‌ترین دوستان هستند، چون هر یکی، دیگری را همان‌گونه که هست دوست دارد نه به خاطر سود و منفعت.[۱]

برای افلاطون اما دوستی در قیاس با عشق تفاوت‌هایی دارد. در نگاه او دوستی با کارایی «usefulness» و عشق با زیبایی «Beauty» پیوند دارد. برای او عشق واقعی تنها عشقی است که از صورت زیبایی و ظواهر عبور کرده و به زیبایی حقیقی –که تنها در جهان مُثل قابل دست‌یابی است- بپردازد و آن را بازتولید کند. هر عشقی غیر از این، از عشق حقیقی به دور است و باید برای تبدیل شدن به عشق حقیقی مسیری را بپیماید. دوستی تنها ابزاری برای رهایی از «شر» است و از این رو نمی‌تواند میان آن‌هایی که شبیه یک‌دیگر هستند به وجود آید، چرا که آن‌چه هر یک از آن‌ها برای رهایی از چنگال شرارت دارد، دیگری نیز داراست و چیزی بیش از آن نیز ندارد. پس باید دوستی میان کسانی واقع شود که مانند یک‌دیگر نیستند.[۲] مهم‌ترین مقوله‌ای که عشق حقیقی را از دیگر عشق‌ها جدا می‌سازد خالی بودن آن از امیال بشری است. دوستی برای افلاطون اساسا با مقوله‌ی نیاز و کارایی به هم پیوسته‌اند و از این رو، همواره در مقامی پایین‌تر از عشق قرار می‌گیرد.

در فلسفه شرق نیز دوستی بسیار موردتوجه قرار گرفته‌است. در این سنت نیز دیدگاه‌ها را می‌توان با توجه به نگرش آن‌ها به دوستی، به افلاطونی و یا ارسطویی تقسیم کرد. از جمله کسانی که توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته‌اند، می‌توان به ابوالحسن عامری، فیلسوف قرن چهارم هجری اشاره کرد که در کتاب «السعاده و الاسعاد» به مقوله‌ی محبت و دوستی می‌پردازد. عامری با بیان نظر ارسطو درباره «خودِ دیگر» بودن دوستان برای یک‌دیگر، به بیان تفاوت میان دوستی و محبت می‌پردازد و می‌گوید: «یک فرد نمی‌تواند دوستان زیادی داشته باشد، درحالی‌که می‌تواند به افراد زیادی محبت داشته باشد». او با تاکید بر نظرات ارسطو در بیان ضرورت محبت و دوستی در زندگی انسان و بیان این‌که در فقر و مشکلات، پناهی جز دوست برای انسان نیست، به تسلی خاطر انسان در هنگام بروز مشکلات و ابتلا به حزن و اندوه با کلام و نگاه دوست اشاره می‌کند.[۳]

فارابی، متأثر از ارسطو، انسان را به صورت ذاتی موجودی مدنی می‌داند و معتقد است که انسان طبیعتاً به انسان‌های دیگر وابسته است. نیاز انسان‌ها به حضور در اجتماع از نیاز آن‌ها به رسیدن به کمال ناشی می‌شود؛ چراکه ممکن نیست انسان به کمالی که در سرشت طبیعی او قرار داده شده است برسد، مگر در زندگی اجتماعی.[۴]

در نهایت امر تمامی گفتگوها و مباحثات فلاسفه، بزرگان و اندیشمندان حول موضوع دوستی یا رفاقت، به ارزش‌مندی این مفهوم در عین کم‌انگاری ارزش آن اشاره دارند. در ارتباط ماندن با دوستان و حفظ ارتباطات دوستانه اولین و مهم‌ترین قدم برای گرم نگه داشتن حلقه‌های دوستانه است. خبر گرفتن از دوستان‌مان، در جریان بالا و پایین زندگی آن‌ها بودن، حس همراهی و دل‌گرمی را هم به دوستان‌مان و هم به خود ما القا می‌کند. در دنیای امروز، ارتباط بسیار‌ آسان‌تر از گذشته برقرار می‌شود. پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به کمک فناوری روز دنیا، ارتباطات دوستانه را مانند بسیاری امور دیگر با سهولت همراه کرده‌اند و در کنار این، رفاقت میان افراد را  محکم‌تر از قبل به یک‌دیگر پیوند می‌دهد. برای برقراری یک ارتباط بی‌وقفه و ایده‌آل با دوستان‌تان، تماس‌های صوتی و تصویری سروش‌پلاس پیشنهاد ما به شماست؛ برای برقراری تماس صوتی یا تصویری کافی‌ست به صفحه‌ی چت فرد موردنظر مراجعه کرده و یکی از آیکون‌های بالای صفحه که با علامت دوربین و تلفن مشخص شده را لمس و از گفتگو لذت ببرید.

.

.

.

این همه از فلاسفه گفتیم و شنیدیم؛  اما خود ما آخرین‌بار کی سراغی از رفقای گرمابه و گلستان‌مان گرفته‌ایم؟ همین حالا می‌توانید با تماس تصویری سروش‌پلاس و با اینترنت یک سوم، از معاشرت با دوستانتان لذت ببرید!

 

[۱] . http://farhangemrooz.com/news/45642/

[۲] . http://abusadra.blogfa.com/post/595

[۳] . http://www.tahoor.com/fa/Article/View/111109

[۴] . بحرانی, مرتضی, علوی‌پور, سیدمحسن. «دوستی» در سنت فلسفه سیاسی اسلامی. حکمت معاصر, ۱۳۹۶

The post خانه دوست کجاست؟ appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/feed/ 0
تماس صوتی و تصویری در سروش‌پلاس! http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/ http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/#respond Tue, 19 Jul 2022 11:29:06 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=814 زندگی اجتماعی و معاشرت با عزیزان‌مون، همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌ها توی زندگی انسان‌ها به شمار می‌اومده و بدون ارتباط نزدیک با کسانی که دوست‌شون داریم، روزها برامون خیلی سخت می‌گذره. از گذشته‌های دور که ناچار بودیم کیلومترها با پای پیاده و ابتدایی‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل به دیدار هم بریم، تا همین … ادامه مطلب "تماس صوتی و تصویری در سروش‌پلاس!"

The post تماس صوتی و تصویری در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
زندگی اجتماعی و معاشرت با عزیزان‌مون، همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌ها توی زندگی انسان‌ها به شمار می‌اومده و بدون ارتباط نزدیک با کسانی که دوست‌شون داریم، روزها برامون خیلی سخت می‌گذره. از گذشته‌های دور که ناچار بودیم کیلومترها با پای پیاده و ابتدایی‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل به دیدار هم بریم، تا همین امروز که هواپیماها و اتومبیل‌ها و قطارهای سریع‌السیر کار رو برای ما آسون و راه رو کوتاه کردن، بشر همواره آرزوهای بزرگی تو سر داشته و همین هم باعث شده تا این‌جای تاریخ از خودش ردپایی رو به جا بذاره که تا به حال نظیر نداشته.

هرچند که بشر تا حدود دهه ۷۰ میلادی تونسته بود خودش رو به راحتی به هر گوشه‌ی جهان برسونه و توی کم‌تر از یک روز هزاران کیلومتر رو طی کنه، اما تنها به همین راضی نبود و رویای برقراری ارتباط با دیگران در کسری از ثانیه، آرزویی بود که سالیان سال در ذهن داشت. تلفن‌های همراه اولیه که در سال ۱۹۸۳ رونمایی و با قیمت قابل‌توجه سه هزار دلار به فروش می‌رفت، خیلی زود با مدل‌های جدیدی که با فناوری‌های الکترونیکی پیشرفته‌تر و قیمت پایین‌تر تولید و عرضه می‌شدن‌، جای‌گزین و به تاریخ پیوستن.

از زمان اولین تماس تلفنی در ۱۸۷۶ تو کنج دفترکار گراهام‌بل تا برقراری اولین تماس با تلفن همراه بی‌سیم در ۱۹۷۳، در حدود یک قرن فاصله بوده؛ اما بعد از اختراع تلفن‌های همراه، زمان زیادی نگذشت تا انواع و اقسام فناوری‌های دیجیتالی و مخابراتی روی تلفن‌های همراه نصب شد و بشر علاوه بر تجربه استفاده از فناوری‌های جدید و تازه نفس، با تحولاتی بزرگ و غیر‌منتظره در زمینه سرعت توسعه تکنولوژی مواجه شد. این روزا کاری نیست که از تلفن همراه هوشمند بر نیاد، از برنامه‌ریزی‌های کاری و درسی گرفته تا تنظیم ساعت خواب و انجام امور روزانه. هرچند که بسیاری از افراد منتقد همه‌کاره شدن این گجت‌های هوشمند هستن، اما کمک و خدمتی که تلفن‌های همراه هوشمند به سرعت گرفتن ارتباطات انسان‌ها و سهولت برقراری این ارتباطات کردن انکار‌ناپذیره.

زمانی‌که تلفن‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت جهانی وارد بازار شدن و حسابی همه رو محو جمالات و زیبایی‌های خودشون کردن، حالا وقت این بود که به جز برقراری تماس‌های ساده تلفنی، با استفاده از امواج بی‌سیم و با اتصال به دنیای اینترنت جهانی بشه با هر کسی از هر جای دنیا تماس گرفت و ارتباط برقرار کرد. هزینه‌ها کم‌تر و کم‌تر و کیفیت ارتباطات بالا رفت؛ تماس‌های تصویری هم به همین منوال بود، دیگه هیچ کجای دنیا دلی تنگ نمی‌موند و هیچ‌کس چشم انتظار اون یکی نمی‌نشست؛ دنیای کوچک ما در عین بزرگ و بزرگ‌تر شدن، محدود شد به تلفن‌همراه هوشمندی که اومده بود کار هرچی نامه‌ی کاغذی و تماس و یادداشت‌های «آمدیم نبودید» رو یک‌سره بکنه.

به خاطر همین هم هست که داشتن امکان تماس صوتی و تصویری برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار میاد و برقراری سریع و باکیفیت تماس از جمله ویژگی‌هایی هست که انتظار می‌ره یک پیام‌رسان خوب از پسش بر بیاد؛ یه پیام‌رسان درست مثل سروش‌پلاس!

اگر دل‌تنگ روی ماه عزیزان‌تون شدین، یا عجله دارین که مسئله‌ای رو باهاشون درمیون بذارین، تماس‌های صوتی و تصویری سروش‌پلاس کار رو براتون راحت کرده. برای برقراری تماس صوتی یا تصویری فقط کافیه به صفحه چت فرد موردنظرتون برین و یکی از آیکون‌های بالای صفحه که با علامت دوربین و تلفن مشخص شده رو لمس کنین و از گفتگو لذت ببرین. خبر هیجان‌انگیز این‌که تماس‌های صوتی و تصویری شما توی سروش‌پلاس، کاملا رایگانه و حجم اینترنت مصرفی شما قبل و بعد تماس‌های صوتی و تصویری تکون نمی‌خوره. ما این‌جا حواس‌مون هست که حرف‌هاتون هیچ‌وقت از دهن نیفته!

شما هم‌چنین می‌تونین با مراجعه به مخاطبین سروش‌پلاس خودتون (آیکون سمت راست در منوی اصلی سروش‌پلاس) و پیدا کردن مخاطب موردنظرتون، به راحتی تماس صوتی یا تصویری رو برقرار کنین. با سروش‌پلاس، هیچ دلی تنگ نمی‌مونه!

The post تماس صوتی و تصویری در سروش‌پلاس! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/feed/ 0
۶ نشانه که اپلیکیشن شما نیاز به آپدیت دارد! http://172.17.36.1/blog/6-%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d9%be%d8%af%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%a7/ http://172.17.36.1/blog/6-%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d9%be%d8%af%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%a7/#respond Sat, 16 Jul 2022 11:22:22 +0000 http://172.17.36.1/blog/?p=811 حتما تا به امروز بارها با هشدار به‌روزرسانی برنامه‌های تلفن‌همراه‌تان مواجه شدید. هر از چندگاهی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها با اعمال تغییراتی بر روی نسخه قدیمی برنامه، کاربران را به آپدیت دعوت می‌کنند؛ گاهی این سوال برای کاربران به وجود می‌آید که «چرا باید اپلیکیشن را آپدیت کنم در صورتی‌که هیچ چیزی … ادامه مطلب "۶ نشانه که اپلیکیشن شما نیاز به آپدیت دارد!"

The post ۶ نشانه که اپلیکیشن شما نیاز به آپدیت دارد! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
حتما تا به امروز بارها با هشدار به‌روزرسانی برنامه‌های تلفن‌همراه‌تان مواجه شدید. هر از چندگاهی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها با اعمال تغییراتی بر روی نسخه قدیمی برنامه، کاربران را به آپدیت دعوت می‌کنند؛ گاهی این سوال برای کاربران به وجود می‌آید که «چرا باید اپلیکیشن را آپدیت کنم در صورتی‌که هیچ چیزی در آن تغییر نکرده است؟». حقیقت این است که تغییرات اعمال شده بر روی اپلیکیشن‌ها گاهی به صورت عینی قابل‌مشاهده نیستند و لزوم به‌روزرسانی محصولات دیجیتال، به دلیل سرعت بالای رشد فناوری آن و هم‌چنین استفاده‌ی مداوم ما از این گجت‌ها بسیار بیشتر از سایر لوازم کاربردی در زندگی روزمره احساس می‌شود. سرعت عجیب و غریب رشد تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتال، اعم از هوش مصنوعی (AI)، فناوری بلاک‌چین و… باعث شده تا تمامی شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها و گجت‌های کاربردی، به صورت مداوم نیاز به آپدیت و به‌روزرسانی را احساس کنند. همان‌طور که اشاره شد، گاهی تغییرات اعمال شده در نسخه جدید یک اپلیکیشن به ویژگی‌ها و فیچرهای ظاهری محدود نمی‌شود؛ تغییرات می‌توانند مربوط به بخش زیرساخت و پشتیبانی، تغییر سرور و پلتفرم و هم‌چنین رفع باگ و مشکلات گزارش شده در بخش‌های مختلف یک برنامه باشد.

بر اساس آخرین داده‌های به دست آمده در سال ۲۰۲۲، ۹۰ درصد دیتای جهان در دو سال اخیر تولید شده است![۱] سرعت رشد تکنولوژی نیز دست کمی از این رقم ندارد، امروزه در جهان بیش از ۳۸ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود دارد و بیش از ۱.۳۵ میلیون استارت‌آپ و شرکت توسعه‌دهنده تکنولوژی در جهان مشغول به فعالیت‌اند. این ارقام علاوه بر اهمیت و جایگاه خاصی که امروزه تکنولوژی در دنیای ما دارد، نشان از سرعت رشد غیرقابل تصور تکنولوژی است. علاوه بر انتظاری که کاربران از شرکت‌های فعال در این حوزه دارند، توسعه‌دهندگان رابط‌های کاربری و اپلیکیشن‌ها تمایل به رقابت در میدان تکنولوژی دارند و بازار رقابت نیز در میان آن‌ها بسیار داغ است.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف، تمایلی به آپدیت برنامه‌های تلفن‌همراه خود ندارند و تا ناچار نباشند (مانند زمانی‌که برنامه موردنظرشان از دسترس خارج شود) برنامه‌ها را به روزرسانی نمی‌کنند، اما نکته این‌جاست که به تعویق انداختن به‌روزرسانی‌ها همیشه هم گزینه‌ی مناسبی نیست؛ استفاده از نسخه قدیمی که دیگر از سوی شرکت ارائه‌دهنده پشتیبانی نمی‌شود، دردسرهای خودش را دارد؛ مهم‌تر از همه این‌که اپلیکیشن کارکرد مناسب خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است به طور کامل از دسترس خارج شود و اطلاعات شخصی شما نیز همراه با نسخه‌ی قدیمی برنامه از بین برود.

اما شاید همه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه شما نیاز به آپدیت نداشته باشند؛ برنامه‌های قدیمی و منسوخ‌شده معمولاً از خود نشانه‌هایی به جا می‌گذارند که با دنبال کردن آن‌ها می‌توان فهمید کدام برنامه نیازمند به‌روزرسانی است و دیگری نه. هم‌چنین می‌توانید به ویژگی‌ها و توضیحات آپدیت جدید که شرکت توسعه‌دهنده ارائه می‌کند نیز توجه کنید تا متوجه شوید نسخه جدید ارزش به‌روزرسانی دارد یا نه.

متخصصان از شش ویژگی نام برده‌اند که در صورت تغییر این موارد، نسخه جدید ارائه شده از یک اپلیکیشن نیازمند به‌روزرسانی است:

  • انتشار ویژگی و امکانات جدید

در برخی از آپدیت‌های ارائه شده برای اپلیکیشن‌ها، یک ویژگی یا امکان جدید به برنامه افزوده شده است. این آپدیت می‌تواند معرفی یک تغییر کوچک در بخشی از فیچرهای اپلیکیشن و یا معرفی یک سرویس جدید باشد؛ از ارائه امکان بک‌آپ گرفتن از اطلاعات شخصی تا معرفی هوش مصنوعی جدید به کار رفته در اپلیکیشن. در هرصورت این امکان جدید می‌تواند استفاده ما از این برنامه را با سهولت بیشتری همراه کند و یا خدمات بیشتری را به ما ارائه کند.

  • بهبود طراحی UI/UX

تغییر در یک اپلیکیشن گاهی مربوط به بهبود طراحی و ظاهر اپلیکیشن است. این تغییرات معمولا زودتر از سایر آپدیت‌ها به چشم می‌آیند و به دلیل تغییر ظاهر برنامه کاربران تمایل بیشتری به آپدیت دارند؛ کسی هست که از تنوع خوشش نیاید؟ بهبود رنگ و طراحی در بخش‌های مختلف اپلیکیشن و بهینه‌سازی تجربه کاربری و طراحی UI/UX تاثیر زیادی در سهولت استفاده از برنامه دارد و می‌تواند تجربه بهتری را برای مخاطب به واسطه بهبود رابط کاربری رقم بزند.

  • رفع مشکلات و باگ مربوط به اجرای اپلیکیشن

قطعا استفاده از یک اپلیکیشن که مدام هنگ می‌کند و ارور می‌دهد و یا هنگام اجرای فرمان‌ها خطا دارد، نمی‌تواند تجربه مطلوبی را برای ما رقم بزند. توسعه‌دهندگان متوجه هستند که دست‌اندازهای کوچک از این دست می‌تواند کاربر را از استفاده از اپلیکیشن پشیمان کند؛ به همین دلیل توجه زیادی به این بخش دارند و در تلاش برای رفع ایرادات جزئی هستند. بنابراین حواس‌تان باشد اگر آپدیت جدید برنامه از رفع مشکلات و باگ‌های نسخه قبل حرف می‌زند، آپدیت را به تعویق نندازید.

  • بهبود اپلیکیشن براساس فیدبک‌های کاربران

انتقادات و گزارشاتی که از سوی کاربران درباره عملکرد یک اپلیکیشن به توسعه‌دهندگان ارسال می‌شود، گاهی موردتوجه قرار نمی‌گیرد؛ چرا که رفع خطا و باگ‌های یک اپلیکیشن برای متخصصان فنی گاهی حتی دشوارتر از مراحل برنامه‌نویسی آن است. اما برخی از شرکت‌های توسعه‌دهنده هستند که از همین انتقادات و پیشنهادات برای آپدیت جدید و یا نسل جدید برنامه خود استفاده کرده و در تلاش برای رفع مشکلات و باگ‌های برنامه هستند. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که به‌تازگی ساخته شده و یا در ابتدا عملکرد چندان مطلوبی نداشته‌اند، به‌واسطه‌ی نظرات و فیدبک‌های کاربران خود رشد و توسعه یافته‌اند.

  • آپدیت زیرساخت یا سرورهای مرکزی

یکی از تغییراتی که می‌تواند در آپدیت جدید یک برنامه تفاوت بزرگی را ایجاد کند تغییر در زیرساخت و سرورهای مرکزی یا مرکز داده‌های آن اپلیکیشن است؛ تفاوتی که در نگاه اول و در ویژگی‌های ظاهری برنامه هویدا نیست اما در عملکرد آن می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. آپدیت‌های این‌چنینی می‌توانند در سرعت بالا آمدن برنامه و یا نحوه‌ی اجرای آن تغییرات چشم‌گیری را ایجاد کرده و استفاده از اپلیکیشن را با خیال آسوده‌تری همراه کند.

  • بهبود امنیت و پایداری برنامه

این دسته از تغییرات نیز در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آیند اما از جمله تغییراتی هستند که می‌توانند تفاوت بسیاری را در کاربری و استفاده از برنامه موردنظر ایجاد کنند؛ افزایش سطح امنیت داده‌ها، شبکه و حتی سرورهای اصلی یک برنامه از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت و نسبت به آن حساسیت به خرج داد. حفظ امنیت اطلاعات کاربران از مهم‌ترین نیازهای مخاطبان است و بدون توجه به آن نمی‌توان خدمات مطلوبی ارائه کرد. اغلب توسعه‌دهندگان به شدت نسبت به این موضوع حساس هستند و می‌دانند که حفاظت از دیتای کاربران، در حقیقت حفاظت از سرورهای مرکزی مادر است.

 

شرکت‌های توسعه‌دهنده و صاحبان نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها زمان و هزینه زیادی را برای توسعه و به‌روزرسانی برنامه‌های خود صرف می‌کنند تا بتوانند هم‌پای رقبای خود در میدان رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند. مخاطبان و کاربران نیز با به اشتراک‌گذاری و انتقال تجربه کاربری و بازخورد استفاده از نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده، کمک شایانی به شرکت‌های توسعه موبایلی و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها در عیب‌یابی و هم‌چنین توسعه و بهبود هرچه بیشتر این اپلیکیشن‌ها کرده و در نهایت زمینه را برای استفاده بهتر و بهینه‌تر از ابزارهای دنیای دیجیتال را فراهم می‌کنند.

[۱] . https://www.zippia.com/advice/how-fast-is-technology-advancing/

 

The post ۶ نشانه که اپلیکیشن شما نیاز به آپدیت دارد! appeared first on وبلاگ سروش پلاس.

]]>
http://172.17.36.1/blog/6-%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%b4%d9%85%d8%a7-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%d9%be%d8%af%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%a7/feed/ 0